Átlagosan 6 százalékos bértömeg-növekedésről határoztak január elejéig a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft., illetve a maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft. telephelyén.
A Bosch-csoporthoz tartozó üzemeknél úgy osztották el a bértömeg-növekedést, hogy az alacsonyabb keresetűeknél 8-10 százalék körüli volt a növekmény, a magasabb keresetűek esetén pedig arányosan kevesebb, azzal együtt, hogy az inflációnak megfelelő mértékű 4 százalék körüli emelést minden egyes alkalmazott megkapta, még a magasabb pozícióban lévők is - tudta meg a Napi.hu Kozma Zsolttól, az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezetének (ÉTMOSZ) elnökétől.
Ha jövedelem-növekedés szempontjából a teljes csomagot nézzük, akkor a bónuszokkal, cafeteria-elemekkel együtt átlagosan 8 százalék körüli volt az emelés mértéke a cég mindhárom telephelyén. (Hatvanban és Miskolcon tavaly 10 százalék körüli volt az emelés nagysága.) A konkrét fizetési számok ugyanakkor bizalmas információt képeznek.
Mivel a Bosch-csoport februárban adja ki éves beszámolóját, egyelőre nem tudni, hogy 2020 mekkora visszaesést hozott a társaság számára. Annyi biztos, hogy a korábban meghatározott célszámokat a társaság nem tudta hozni, de minden bizonnyal számottevően nyereséges maradt. Ezt tükrözi, hogy bár a magyar telephelyeken visszaesést mértek, mindenhol egy új, be nem tervezett jutalmat, év végi bónuszt fizettek ki az összes munkavállalónak, megköszönve az egész éves elkötelezettséget és kitartást a járványhelyzetben. A központilag elrendelt prémium szintén differenciált volt, körülbelül 40-50 ezer forintot tett ki. Emellett minden egyéb más korábbi prémiumot megtartott a Bosch.
Miközben az országos minimálbér-tárgyalásoknál első körben 0 százalékos növekedést javasolt a munkaadói oldal, addig a nagyrészt külföldi kézben lévő járműiparban ez a mérték értelmezhetetlenül kevés. A bérversenyben a Bosch sem maradhat le, hiszen például a Mercedesnél 2020 végén bruttó 90 ezer forintos alapfizetés-emelésről döntöttek a következő két évre vonatkozóan, míg az Audinál három évre nézve 36 százalékos jövedelemnövekedésről állapodtak meg. Friss hír, hogy a Thyssenkrupp Kft. jászfényszarui telephelyén 10 százalékos alapbér-emelést alkudott ki az ÉTMOSZ.
A koronavírus még tartogathat kínos meglepetéseket
Ma már látszik, hogy a kelleténél nagyobb volt az ijedtség tavasz-nyár folyamán az iparágban, miközben a cégek többsége mostanra behozta a lemaradást. Az első járványhullám és az ellátási láncok megakadása minden szereplőt sokkolt. A hatvani Boschnál májusban mintegy 800 munkavállalót bocsátottak el, azóta viszont körülbelül 400 főt vissza is vettek, nem egy esetben olyanokat, akiknek a társaság végkielégítést fizetett.
A megakadás után augusztustól kezdve visszatértek a magas volumenek: a cégek elkezdték legyártani a kiesett darabszámot, valamint raktárkészlet-építésbe fogtak. Ennek következtében újra megjelent a munkaerőhiány, az ősz folyamán jelentős létszámfelvétel volt a Bosch mindhárom telephelyén is. Januárra ugyanakkor a készletek már megteltek - magyarázta a szakszervezeti vezető.
Összességében az ágazat kilátásai nem rosszak: bár a benzin-, és dízelmotorok piaca zsugorodik, az elektromos autók körében radikális növekedés tapasztalható. A járvány lecsengéséig azonban újabb megtorpanás érkezhet. Mivel a koronavírus miatt már korlátozások léptek életbe a fejlődő országokban is - ahol az ipari fémek bányászata jelentős - ezért alapanyaghiány léphet fel. A járműgyártók körében már most óriási versengés zajlik a fémipari alapanyagokért, amely árfelhajtó hatással jár.
A munkaadók ugyanakkor leszűrték a tapasztalatot az első hullámból és a jövőben sokkal jobban meg fogják gondolni, hogy 1-2 hónap hullámzása miatt létszámleépítésbe fogjanak-e - állapította meg Kozma Zsolt.