A Napi Gazdaság hétfői szűmának cikke
A haszongépjárművek eladásából jól látható, mely iparágban tapasztalható fellendülés és melyik került bele a gazdasági válság okozta kereslethiány és forráshiány okozta spirálba. A nemzetközi áruforgalom élénkülése a nagyhaszongépjármű kategóriák beszerzéseinek kedvezett, míg a kis- és középkategóriák piaca inkább csak stagnált.
A 3,5−6,0 tonna közötti kategória jellemzően a kisvállalkozások és a városi áruterítés tipikus járműve, így ezek piaca leginkább a hazai fogyasztás növekedési ütemétől függ. Az elmúlt időszak világméretű gazdasági válsága drasztikus kereslet-visszaesést eredményezett, amelyet ugyan az elmúlt két évben növekedés követett, de a válság előtti szinteket még nem értük el. E kategória 100 darabot alig meghaladó piaca jelzi, hogy legfeljebb a műszaki okokból használhatatlanná vált járművek pótlásáról beszélhetünk − mondta Gyöngyössy István, az MGE elnökségi tagja.
A 16 tonna fölötti nehéz-teherautók piaca két részre tagolható, a közúti és az építőipari felhasználásra szánt járművek szegmensére. Utóbbit − az építőiparral együtt − hibernálta az állami beruházások, valamint az ingatlanpiac drasztikus visszaesése. Igaz − emelte ki Gyöngyössy − a korábbi intenzív fejlődési szakaszban felhalmozott kapacitások még hosszú időre képesek lesznek az igények kiszolgálására. A nemzetközi közúti fuvarozásban használt nyerges vontatók piaca viszont szignifikánsan nőtt, így Magyarországon a 2011-ben eladott teherautók 83 százaléka ide tartozott − mondta Gyöngyössy. Hozzátette: a 2011-ben eladott, közel 3600 kamion már meghaladja a válság előtti legmagasabb szinteket.
A nyergesvontató-eladások növekedésének oka, hogy a megelőző két évben 30-40 százalékára zsugorodott a piac a legjobb esztendőnek számító 2008-hoz képest. Az ekkor elmaradó új beszerzések miatt a járműpark elöregedett, és üzemeltetése már nem volt gazdaságos. A talpon maradt vállalkozások viszont már nem halogathatták tovább a beszerzéseiket. Az Európában tapasztalt enyhe növekedés kedvezett a nemzetközi szektorban működő fuvarozóknak, alapot teremtve az új beszerzéseknek.
Fejlődött a kabotázs fuvarok piaca is, vagyis a magyar vállalkozások mind több szállítási feladatot végeztek európai országokon belül, illetve között anélkül, hogy hazatértek volna bázisállomásukra.
A nemzetközi fuvarozásban dolgozó cégek megbízóiktól euróban kapják díjaikat, ami az árfolyamváltozások negatív hatásaitól mentesítette őket. Ezek a hatások vezettek a megugró értékesítési darabszámokhoz − mondta a szakember. Hozzátette: e piaci tényezőket 2012-re vetítve a megfiatalodott járműpark miatt csökkenő eladás prognosztizálható a nehéz-teherautók piacán. A kisebb kategóriákban pedig, a várható hazai recesszió miatt, nem számítunk jelentős javulásra − mondta Gyöngyössy.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 (progn.) | |
Eladott jármű (db) | 5802 | 2049 | 2377 | 4317 | 3800 |
ebből nyergesvontató (db) | 3445 | 1015 | 1610 | 3576 | 3000 |
Nyergesvontatók aránya (%) | 59,4 | 49,5 | 67,7 | 82,8 | 78,9 |
Forrás: MGE |