- A mai piaci környezetben egyre több információ ér minden gazdasági szereplőt. Egyetért azzal, hogy a hagyományos banki ügyfélkapcsolat ma már nem elegendő a sikerhez?
- Abszolút mértékben - a világ jelentősen megváltozott. Míg a kilencvenes években, de talán még a kétezres évek elején is általában egy banki ügyfélkapcsolat a referens meglátogatásából, illetve jórészt levelezésből állt. Akkor az még egy strukturáltabb, bizonyos értelemben szigorúbb rendszer volt. Most azt látjuk, hogy nagy igény van arra, hogy egy-egy cég vállalati kapcsolattartója ne csak egy ügyintéző legyen, hanem bizonyos szempontból együtt éljen a cég működésével, érdemi ötletei és javaslatai legyenek a pénzügyi megoldások terén.
- A gyakorlatban mindez hogy néz ki, a banki referens részt vesz a társaság értekezletein?
- Természetesen nem, ám a rendszeres találkozások során a cég adott igényeire, problémáira tud kínálni megfelelő megoldásokat. A kutatások azt mutatják, hogy nagyon fontos a számlavezető pénzintézettel történő kapcsolat minősége, melyet rendszeresen vizsgálunk. A legutóbbi adatok alapján az úgynevezett lojalitási index a kkv-szektor piaci átlaga felett alakult, a megkérdezettek több mint 70 százaléka Raiffeisen Bankot többek között a kiszolgálás minősége miatt ajánlja másoknak.
- Jellemzően bejárnak még az ügyfelek a bankba ügyet intézni?
- Lényeges változás a korábbi évekhez képest, hogy már szinte csak a készpénzes műveletek kapcsán találkozunk ügyfeleinkkel bankunkban. Szakmai megbeszélések legtöbbször az ügyfél telephelyén, zajlanak. Ez jelentős időmegtakarítást jelent az ügyfeleinknek, hiszen mi megyünk hozzájuk. Mindennapos banki ügyleteiket - például átutalások, betétlekötések, treasury-ügyletek - pedig már szinte kizárólag a magyar piacon elérhető legfejlettebb elektronikus platformon, az Elektrán keresztül intézik el.
- Ki lehet még a vállalati szektort szolgálni standard termékekkel, vagy inkább egyedi megoldásokat keresnek a cégek?
- Alapvetően léteznek standard termékek, ám a Raiffeisen Advisory programja éppen arról szól, hogy az egyedi igényekhez igazítva, rugalmas sztenderdek mentén alakítjuk ki a termékportfóliót - vagyis meg tudunk felelni a különleges igényeknek is. Ehhez persze nagyon fontos a kollégák folyamatos képzése, hogy a megfelelő szakértelemmel rendelkezzenek.
- Tudna néhány példát említeni, melyek a népszerű hitelkonstrukciók az ügyfelek körében?
- Az egyre bővülő lízingkonstrukciók mellett ilyenek például az EXIM Bank által refinanszírozott termékek. A szektorban eddig is húzóterméknek számító Széchényi Beruházási Hitel, melynek maximális összegét 50 millió forintról 100 millió forintra emeltük. Előnye, hogy a BUBOR plusz 4,5 százalékpont kamat mellé az állam 5 százalékpontos kamattámogatást ad, így a jelenlegi alacsony BUBOR referenciakamatok miatt ez az ügyfeleknek kamatmentesnek tekinthető. A rendkívül alacsony kamatkörnyezet miatt pedig nagyon népszerűek lettek a fix kamatozású konstrukciók.
- Hogy látja, milyen irányba mehet tovább a vállalati banki piac?
- Gyorsuló világunkban mindenkinek egyre kevesebb az ideje, ezért az elektronikus csatornák, és az egyéb időkímélő megoldások további térnyerése megállíthatatlan. A személyes, emberibb kapcsolatok kialakítása, illetve fenntartása ugyanakkor talán pont ezért is egyre fontosabbá válik.
Az írás a Raiffeisen Bank Zrt. támogatásával készült.