A pótdíjazásokkal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) célja az utazók jogkövető magatartásra ösztönzése, annak a szemléletnek a tudatosítása, hogy a szolgáltatás igénybevétele esetén a viteldíjat meg kell fizetni - közölte a BKK pénteken az MTI-vel. A központ ezt arra reagálva közölte, hogy a Blikk azt írta: a BKV járatain dolgozó ellenőröket arra szólították fel, hogy büntessenek többet. Mint írták, az utóbbi időben jelentősen visszaesett a kiadott pótdíjazási nyilatkozatok száma, és ezért arra kér mindenkit a BKK egyik vezetője, hogy "szakszerű munkával segítse a szakterület eredményességét".
A kifüggesztett felhívás arra irányult a BKK szerint, hogy "a jegyellenőrök az utasok bérletvásárlásra történő motiválását" segítsék elő. Az ellenőrzés eredményességét pedig a jegyellenőrök akkor tudják növelni, ha munkaidőben minél több utast ellenőriznek.
A jegyellenőröket motivációs tréningeken, illetve az alapbérükön felül kapott pótdíjjutalékon keresztül ösztönözik. Jelezték, hogy az ellenőrök alapbére alacsony, ezt a jutalékkal tudják olyan mértékűvé tenni, amellyel a munkakörben tudják tartani őket. A pótdíjjutalék összege helyszíni pótdíjanként 500, pótdíj folyamatonként 250 forint.
A BKK reagálásában közölte: az ellenőrzési tevékenység eredményességének nem a pótdíjbevétel növekedésében kell tükröződnie, hanem a jegy- és bérleteladások növekvő számában. Hozzátették: májusban, júniusban és júliusban több mint két százalékkal növekedett az eladott jegyek és értékesített bérletek száma az elmúlt év azonos időszakához képest, ami több száz millió forintos többletbevételt jelent. Ennek fokozását elsősorban a folyamatos és rendszeres ellenőri jelenléttel és utazási kontrollal lehet elérni - írta a BKK.
Adataik szerint tavaly január 1-je és augusztus 31. között 257 ezer pótdíjazás történt, míg idén ugyanebben az időszakban 226 ezer. Jelenleg 37 milliárd forint a felhalmozott követelés, ebből 35,3 milliárd forint még a BKV Zrt.-t illeti meg. A felhalmozódott követelésekből évente 8-900 millió forintot sikerül beszedni.