A Napi.hu egy olvasói levélből úgy értesült, hogy miután a francia PSA felvásárolta az Opelt és nemzetközi szinten átszervezésbe kezdett, immár Magyarországon is létszámcsökkentést kezdeményezett.
A nyugat-magyarországi motorgyár első lépcsőben a kölcsönzött munkaerőtől válik meg. Olvasónk szerint az érintett emberek is évek óta a gyárban dolgoztak, s felvételkor ugyan hangoztatták nekik, hogy nem kerülnek hátrányba a kölcsönzött státusz miatt, de ez a valóságban végül nem így történt.
Olvasónk úgy tudja, a megrendelések csökkenése miatt januártól további létszámleépítés lesz, de az már érinteni fogja az opelos dolgozói állományt is.
Visszaküldték a dolgozókat?
A most fölöslegessé vált kölcsönzött dolgozókat a nagypáli székhelyű WHC Consulting Kft. közvetítette az Opel felé. Itt tehát nem az alkalmazottak munkaviszonyának felmondása történik, pusztán annyi, hogy a multicég visszaküldte ezeket az embereket a kölcsönbeadónak - magyarázta lapunk megkeresésére Tóth Csaba, a szentgotthárdi Járműgyártók Szakszervezetének elnöke.
(A Vas megyei város hírportálján időközben nyilvánosságra került egy felmondólevél, amely bizonyítja, hogy a WHC a munkaerő-kölcsönzésre létesített munkaviszonyt megszüntette. A portál szerint az érintett dolgozóknak mind felmondtak.)
Szerinte mindössze arról van szó, hogy hozzá kell igazítani a termeléshez a dolgozók létszámát, az új tulajdonos pedig a kapacitás csökkentése mellett döntött: a tervek szerint az eddig jellemző évi 600-700 ezer motor mellett jövőre már csak körülbelül 450 ezer motort fog gyártani a magyar Opel-gyár. Fontosnak tartotta megjegyezni azt is, hogy a szentgotthárdi üzem nem fog megszűnni. (Megkongatták a vészharangot az Opel magyar motorgyára felett?)
Voltak, akik felmondtak
Tóth Csaba szerint a gyárban mindamellett óriási a fluktuáció - az osztrák határ közelsége miatt, főleg a fiatal, 20-30 év közötti dolgozók hagyják el a céget: január 1-jei hatállyal közel 190 ember távozott önkéntes felmondással. A benzin- és dízelmotorokat gyártó szentgotthárdi üzem a 1281 főt foglalkoztatott a legutóbbi, 2016-os adatok szerint (a kölcsönzött munkavállalók nélkül).
Év | Fő |
2008 | 659 |
2009 | 635 |
2010 | 602 |
2011 | 622 |
2012 | 656 |
2013 | 672 |
2014 | 813 |
2015 | 1204 |
2016 | 1281 |
2017* | 1252 |
* jelenleg az online NAV-adatbázis szerint Forrás: Napi.hu-gyűjtés, mérlegek, NAV |
Mi zajlik a háttérben?
Az Opelt nemrég a francia Peugeot-Citroen (PSA) várásolta fel a GM-től. Ezt követően a cégvezetés bejelentette, hogy az összes Opel modell PSA-alapokra épül majd, így az Opelekben a jövőt nézve kizárólag francia motorok, váltók, futóművek és padlólemezek lesznek. Ennek egyik oka, hogy a GM idején kifejlesztett technika használata után - az adásvételi szerződés vonatkozó pontja miatt - licencdíjat kell fizetnie a PSA-nak.
Az első nagyobb elbocsátást október 17-én jelentették be az észak-angliai Ellesmere Portban lévő üzemben, ahol az európai piacra szánt Opel/Vauxhall Astra modellek készülnek. A telephelyen 400 munkahely megszüntetéséről döntött az új tulajdonos, így a jövőben a mostani kettő helyett csak egy műszakban folyik majd a termelés.
Máshol is elbocsátanak
Mivel 13 Opel gyár működik Európában, az új tulajdonos versenyezteti ezeket az üzemeket, ami több helyen megszorításokkal járhat. Tóth Csaba úgy tudja: már az Opel lengyelországi üzemében is napirenden van az elbocsátás: itt 160 saját alkalmazottat, valamint további 160 kölcsönzött dolgozót küld el a társaság.
A nyitókép forrása: MTI Fotó/Varga György
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.