Nincs könnyű dolga városi kisterepjárók piacán a márkáknak, mert a magyar piacon messze a legkedveltebb modell az Esztergomban gyártott Suzuki Vitara, amely utcahosszal vezeti a magyarországi eladási listákat.

Piaci helyzet

KIhívókból sok van, az egyikük a Seat Arona, a Totalcar részletes Arona-tesztje pedig a "Reszkess Vitara, én is jövök!" címet kapta, mivel az esztergomi Suzuki-üzemben készülő népautó egyik lehetséges konkurense. (A totalcaros Arona-teszt egyébként itt olvasható.)

A Volkswagen-csoporthoz tartozó Seat a négy fő márkából - Audi, Seat, Skoda, Volkswagen - a legalacsonyabb eladási adatokkal rendelkezik, igaz, jelentős növekedést ért el például tavaly. A Seat összesen 2017-ben 1521 személyautót adott el a magyar piacon, tavaly már 1887 darabot, azaz 24 százalékkal növelte eladásait, ami egyébként a 17,5 százalékos autópiaci növekedést meghaladja. A magánszemélyek körében pedig a legkedveltebb a Seat Arona.

Mennyit fogyaszt?

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza a Seat Arona 1 literes - háromhengeres - benzinmotoros, 115 lóerős verzióját (Seat Arona 1.0 TSI Xcellence) próbálta ki, összesen több mint 3 ezer kilométeres távon. Maga a tesztautó a sok extra miatt több mint 7 millió forintba kerül listaáron, de de az 1 literes motor 95 lóerős változatával 4,2 millióról indul az árlista, így ami a versenytársakkal lényegében azonos szint.

Az autó négy felnőttnek is elegendő helyet nyújt, a csomagtere 400 literes. Városi és országúti használatnál is kényelmesnek mondható, a motorja pedig az adatok alapján kicsinek tűnhet, de megfelelően erős a mindennapi használathoz.

A gyári adatok szokás szerint takarékos autót ígérnek, 5 liter alatti fogyasztással vegyes használatban. Ezzel szemben a saját - rátankolásos - mérés szerint a 120-130 km/h-s sztrádatempó, 80-90-es országúti sebesség és városi használat kombinációjára minimum 6,5-7 literre van szükség 100 kilométerenként. Városban pedig legkevesebb 7-8 liter kell, vezetési stílustól függően. Ha valaki nem hajtja az autót, akkor is érdemes a 6,5-7 literes átlaggal számolni. Pocsékoló vezetéssel viszont elvihető a fogyasztás a 9-10 literes ligába.

Mennyibe kerül?

A januári 342 forintos átlagos benzinárral 15 ezer kilométeres éves futásnál minimum 333 ezer forintos lesz a benzinszámla. Ötéves használatban így változatlan benzinárakat feltételezve 1,67 millió forint lesz a kiadás. A legolcsóbb kötelező biztosítások a Netrisk kalkulátora szerint az Aronára évente 50 ezer forint körül vannak, cascóval együtt viszont 185 ezer a legkedvezőbb megoldás.

Tehát a kötelező biztosítás öt év alatt rátesz a benzinszámlára további 250 ezer forintot, ha pedig casco is lesz hozzá, akkor a benzinszámlára akkor a két biztosítás összesen 925 ezer forintot visz el. Öt év alatt tehát több mint 2,5 millió forint lesz a fenntartás, ehhez jön a kötelező szervizek és kopó alkatrészek cseréje, valamint az értékvesztés.

Az Eurotax adatai szerint a SUV-ok és terepjárók a népszerűségük miatt a többi kategóriánál visszafogottabban veszítenek értékükből. Öt év és 75 kilométer megtétele után átlagosan az újkori áruk felét érik. Így a 4,2-7,3 millióba kerülő Aronák körülbelül 2,1-3,65 millió forintos veszíthetnek értékükből átlagosan.

A Toyota mögött

A legújabb Seatok (nem csak az Arona, hanem valamennyi Seat) elég megbízhatóak, legalábbis a JD Power autóipari tanácsadó cég felmérése szerint, amely rendszeresen megnézi, hogy az autósok mely márkákkal a legelégedettebbek.

Az nem meglepő, hogy a legfrissebb - 2018-as - felmérés szerint a legendásan megbízható Toyota volt az élen, az viszont már az, hogy a második helyen a Seat szerepel, megelőzve a Volvót, a Skodát és a Hyundait.