A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Slovenská správa ciest (SSC, szlovák útfelügyelet) nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett a Komárom és Komárno határon átívelő új Duna-híd kivitelezési munkáinak elvégzésére - derül ki a magyar és uniós közbeszerzési eljárások figyelésével foglalkozó Közbeszerzési Hirdetmény Figyelő (KHF.hu) portál adataiból. A hídépítést Magyarország és Szlovákia közösen, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásával finanszírozza. A beruházás megrendelője a NIF és az SSC közösen, a vezető partner azonban Magyarország, a közbeszerzést a magyar jogszabályok szerint bonyolítják le, az ajánlattétel nyelve a magyar.
A Napi.hu február végén számolt be az Új Szó híre alapján arról, hogy az Európai Bizottság a CEF keretében mintegy 100 millió euró támogatást hagyott jóvá a két Komáromot összekötő új híd építésére. Szlovákia ebből 47,6 milliót, Magyarország 52,5 millió eurót kap. A projekt teljes költsége meghaladja a 117 millió eurót (mintegy 36 milliárd forint).
A projekttel kapcsolatban Ján Pociatek közlekedésügyi miniszter korábban azt közölte, hogy az új híd jelentősen hozzájárulhat a határokon átívelő vállalkozások és a turizmus fellendüléséhez a térségben. Az új híd a komáromi vasúti összekötő hídtól nyugatra épül meg.
Az ajánlati felhívás szerint a Komárom és Komárno közötti hídon átvezető útszakasz a magyar oldalon az 1-es főutat köti össze a szlovákiai 63-as számú főúttal. Egy 600 méteres, egy (acél) pilonos, ferdekábeles Duna-híd épül. A kivitelezési munkákat 33 hónap alatt kell elvégezni.
A kivitelezők által benyújtott számlákat utófinanszírozással fizetik ki, előleget azonban - a tervek szerint - a szerződés tartalékkerettel számolt összegének 30 százalékáig használhatnak fel a cégek. A finanszírozást a NIF és az SSC 50-50 százalékban állja, ehhez 85 százalékban EU-s és 15 százalékban költségvetési forrást vesznek igénybe. A közbeszerzésen a kivitelező cégek november 2-ig tehetnek ajánlatot - olvasható ki a tender kiírásából.
A híd öt nyílásból áll, amelyek közül három a meder felett, kettő pedig a szlovák oldali ártéren található. A hídon kerékpárút és gyalogos járda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. A felhívás szerint az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítása, légiakadály jelzőfény, hajózási jelzőfény, üzemi belső világítás kiépítésére is sor kerül. Közművek közül jelenleg csak a csapadékvíz elvezető csövek épülnek meg.
A kivitelezésre pályázó cégeknek rendelkezniük kell a megelőző három üzleti évben legalább 20 milliárd forint nettó árbevétellel. Az ajánlati felhívás feladásától számított nyolc évben átadott út és/vagy hídépítésre vonatkozó referenciával, amely víz (folyó vagy állóvíz) feletti, közúton megvalósított, minimum 350 méter, acél felszerkezetű híd építését tartalmazza, amelynek víz feletti legalább egy támaszköze minimum 175 méter.
Rendelkezni kell továbbá - a hídépítéshez szükséges vízi eszközök és úszódaru mellett - legalább egy acélszerkezetű híd építésében részt vett projektvezető, egy hídépítési felelős műszaki vezető és egy útépítési felelős műszaki vezető szakemberrel.
A fenti MTVA-képen a Magyarország és Szlovákia közötti, 1892-ben épült Erzsébet híd látható.