A BKV legutóbbi közlése szerint megtalálták a hiba okát. Tarlós István főpolgármester szerint a metrókocsik ajtónyitási problémáit az okozhatta, hogy a szerelvényekbe beszerelt optikai kábeleket sikerült valahogy rosszul összedugni.
A Népszavának egy, a 3-as vonalán közlekedő régi és új metrókocsik állapotát jól ismerő forrás azonban ezt kacsának nevezte. A lap úgy tudja, a megoldást az hátráltatja, hogy nincs korlátlan bizalom a felek között, az információáramlás akadozott a BKV és a gyártó között, az orosz konstruktőrök megérkezéséig.
"Még a számítógépről sem tudtak adatokat lekérni, mert a szoftverkulcsot, vagyis a hozzáférést az oroszok nem adták át. A kétoldali ajtónyitásról sem tudtak adatot leszedni a BKV-sok, csak az oroszok" - számolt be a feszültséget okozó helyzetről egy forrás a hét végén.
A lap másik informátora pedig úgy tudja, kölcsönös volt az elégedetlenség egymással, az orosz mérnökök a magyarok hozzá nem értését is szóvá tették. A BKV-sok ügyetlenkedésén viszont azért nem csodálkozott a felújítást ismerő forrás, mert a járművezetőknek készült kézikönyvet is sok kritika érte, az ugyanis elmondások szerint "elég hiányos."
A lapnak nyilatkozók szerint ez az állapot tarthatatlan, az oroszok előbb vagy utóbb kénytelenek hozzáférést engedni az adatokhoz. A szakember a lapnak úgy vélekedett, az Alstom-szerelvények beüzemelésénél ilyen akadályokkal nem kellett megküzdenie a BKV-nak.
Eddig 29 millió eurót utaltak át
Eddig 29 millió eurót, vagyis 9 milliárd forintot utalt át a BKV a 3-as metró felújított szerelvényeiért az orosz Metrowagonmashnak - közölte a BKV a lappal. Ez öt szerelvény ára. A BKV nem árulta el, milyen ütemezésben fizet, de arra utalhat a részletenkénti átutalás, hogy a fizetés a forgalomba helyezéstől függ, miután a Budapestre szállított 10 szerelvény közül eddig hat szerezte meg az engedélyt. Ha teljesül a szerződés, az orosz gyártónak összesen 261 millió euró jár 222 darab felújított metrókocsiért.
A Népszavának azt nem árulta el a BKV, hogy milyen feltételek esetén mondhatja fel a szerződést az orosz gyártóval, illetve hogy ha ez bekövetkezne, a kifizetett vételár teljes egészében visszajárna-e a közlekedési társaságnak. A BKV csak annyit közölt: jelenleg erről még korai lenne nyilatkozni, a BKV Zrt. elsődlegesen a helyzet megoldásában elkötelezett."
Késésben vannak
A Népszava cikke emlékeztet: a Metrowagonmash több hetes késésben van az eredeti ütemtervhez képest, a BKV eddig 1 milliárd forintos kötbért számlázott ki az orosz gyártónak. A HVG a BKV-t illető egyéb jóvátételekről is beszámolt. A kontraktus szerint ugyanis, ha a szerelvények a meghibásodás utáni harmadik napon sem tudnak szolgálatba állni, naponta és szerelvényenként 23 ezer euró fájdalomdíj jár a BKV-nak a közszolgáltatás kieséséért. Ez az összeg a jótállás alapján járó kártérítés és kötbér felett fizetendő.