Az NFÜ honlapjára feltöltött tájékoztatók szerint a pályázati felhívások célkitűzéseinek biztosítása érdekében teljeskörű kockázatossági felülvizsgálatot végeznek. Az érintett tenderek között találunk olyat is, amely nagy népszerűségre tett szert a vállalkozások körében, ilyen például az mikrovállalkozások fejlesztését támogató gazdaságfejlesztési pályázat, a GOP-2011-2.1.1/M kódszámú kiírás, vagy éppen az akár külföldi piaci megjelenéshez is segítséget nyújtó GOP-2012-3.3.3 pályázat.

Megkeresésünkre az NFÜ azt válaszolta, hogy ez utóbbi pályázat felfüggesztésére azért volt szükség, mert a beérkezett pályázatok között olyan tendenciózusan előforduló átfedések és szakmai hiányosságok voltak, amelyek csak a teljes állomány ismeretében válhatnak megfelelően kezelhetővé. A hatóság azt is megemlítette, hogy reményeik szerint a döntéselőkészítési folyamat és a vizsgálat már a jövő héten, legkésőbb október 1-ig lezárul.

Egyértelműen a jobbító szándék vezeti az NFÜ-t, gyakorlatilag utólagos tisztítótűzről van szó - kommentálta a döntést a Napi.hu-nak Ferenczy Károly, a Brüsszel Center - Magyar Pályázati Tanácsadó Központ értékesítési igazgatója. A szakember szerint a mostani vizsgálat megelőző hatással bírhat a jövőre nézve, de segíthet a nagyobb átláthatóság elérésében is.

A csúszás semmiképpen sem jó, se a pályázóknak, se a kiíróknak - vélte Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO Consulting partnere. Az rendben van, hogy ki akarják szűrni a nem megfelelő pályázatokat, ahol kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a megvalósító tényleg arra költi-e a pénzt, amire a támogatást kapta. Ez mindenkinek érdeke, de az időzítés már megkérdőjelezhető, hiszen a kiírás lassan egy éves már, így az akkor benyújtott pályázatokat már korábban le lehetett volna ellenőrizni, nem most, amikor már mindenki a döntést várta - fogalmazott a szakember.

Több oka is lehet a felfüggesztésnek

A mostani vizsgálatok fontosak, mivel kétségtelen, hogy sok szabálytalanság volt a tenderek során: például az ingatlanberuházásra, így telephely- vagy raktárvásárlásra is felhasználható GOP-2011-2.1.1/M-et nem egy cég használta magáncélú lakás vételére - nyilatkozta lapunknak egy neve elhallgatását kérő forrásunk. A jelenlegi helyzetben, amikor "az ingatlanárak ilyen alacsonyan vannak, a vissza nem térítendő támogatás és az olcsó állami hitel sokak számára jelentett ugyanis kiváló és ezek szerint vissza nem utasítható lehetőséget". A GOP-2012-3.3.3-al kapcsolatban pedig azt emelte ki a forrásunk, hogy itt vélhetően egy szűk kör vált kedvezményezetté, "az NFÜ válaszából is következik logikusan, hogy felülvizsgálat nélkül néhány tanácsadó cég vitte volna el az egész boltot". Hasonló volt a helyzet egy korábbi KEOP pályázatnál is, ahol több, ilyen-olyan módon összekapcsolható cég nyert nem kevés támogatást, melyeknek a gazdasági helyzetük is igencsak bizonytalan volt, tehát ideális esetben nem ők lennének a támogatandó vállalkozások - emelte ki a pályázati piacra rálátó szakember. A vizsgálatokat ő tehát összességében pozitívnak nevezte, ám hozzátette, hogy ezzel kapcsolatban egyből felmerül a kérdés, hogy mekkora a felelőssége azoknak, akik eddig foglalkoztak ezekkel a pályázatokkal.

Olyan híreket is hallani, hogy miután változások voltak az intézményrendszerben, az új vezető döntött úgy, hogy nem engedi ki azokat a pályázatokat, ahol még nem született döntés, mondván mostantól ez az ő felelősségi köre, így át akarja nézni a tendereket. Ez a része rendben is lenne a döntésnek, de a pályázókat várhatóan ez a legkevésbé sem érdekli, őket a támogatások minél hamarabbi odaítélése foglalkoztatja a leginkább - fogalmazott egy másik forrásunk, aki hozzátette, hogy nem is érti az ekkora felhajtást, hiszen az említett tenderek szinte láthatatlan méretűek a teljes pályázati rendszerhez képest - a GOP-2012-3.3.3 során például összesen annyi pénzt osztanak ki, amennyibe egy darab komolyabb beruházás kerül. A szakértőnk hozzátette: pár éve került az eljárásrendbe, hogy egyes pályázatokat el lehet utasítani, ha azokat túlságosan kockázatosnak ítélnek meg - ugyanakkor ezzel egyfajta gumiszabály került a rendszerbe, mivel azt nem definiálták, hogy pontosan mit jelent az, hogy kockázatos egy tender.

Egy harmadik, ugyancsak a neve elhallgatását kérő forrásunk ugyanakkor azt emelte ki, hogy a tenderező cégek már nagyon várták például a GOP-2012-3.3.3 eredményhirdetését, így "nagyon el lettek szomorodva" amikor megtudták, hogy felfüggesztették a döntéshozatalt. Pályázati tanácsadók szerint ugyanis a legrosszabb ami történhet, az a bizonytalanság, hiszen egy elutasítás esetén legalább el lehet indulni egy másik irányba, ám ebben az esetben csak tovább áll a projekt, senki sem tudja, hogy érdemes-e ebben egyáltalán még további energiát, pénzt belefektetni.