A pályázat azokat az exportban gondolkodó magyar mikro, kis- és középvállalkozásokat támogatja, amelyek magas hozzáadott értéket jelentő termékeket és szolgáltatásokat állítanak elő. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal által kiírt tenderen csak akkor lehet elindulni, ha a pályázók elsődleges piacuknak a Külgazdasági Stratégiában kiemelt régiókat tekintik, de kizáró ok az is, hogyha nem rendelkezünk saját, működő, idegen nyelvű honlappal, amely részletes tájékoztatást nyújt a pályázó tevékenységéről, termékeiről, elérhetőségi adatairól.
Támogatás kizárólag a támogatott tevékenység, vagy program megvalósulása előtt igényelhető, ellenkező esetben csak a HITA által előzetesen befogadott és visszaigazolt szándéknyilatkozat alapján nyújtható be a pályázat.
A kiírás során összességében 400 millió forintra lehet pályázni, melyet többek között a külföldi kiállításokon való részvételre is költhetünk. Évente legfeljebb három ilyen eseményen vehetünk részt a támogatásból, mely során többek közt pénz kaphatunk a terület bérlésére, a helyszíni közüzemi számlák fedezésére, a kiállításhoz kapcsolódó idegen nyelvű prospektus és elektronikus információ-hordozó (CD, DVD, pendrive) legyártatása költségeire, de akár az utazási, szállítmányozási költségekre is.
Ezen kívül lehetőség van támogatást nyerni komplex marketingterv elkészítésére, külföldi cégprezentációra, önálló áru- vagy divatbemutatóra, illetve az ezekhez kapcsolódó sajtótájékoztatóra, sajtófogadásra, üzletember találkozó szervezésére - ilyen esetekben pedig akár a tolmácsot is kifizethetjük a pályázati pénzből. Ugyancsak nyerhetünk milliókat a külpiacon létesítendő iroda, bemutatóterem éves bérleti díjának fedezésére, azonban fontos tudni, hogy a támogatás felhasználásával működtetendő helyiség csak marketing célokra szolgálhat, tehát ott nem lehet közvetlen értékesítési az adott terméket, vagy szolgáltatást.
Az elképzelés jó, kérdés, mennyire lesz hatásos
Támogatásokból sosem elég, minden forintnyi támogatás számít és a siker azon múlik, hogy jól használják-e fel a cégek - kommentálta a kiírást a Napi Gazdaság érdeklődésére Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo export szakértője, az Export Kooperáció egyik alapító tagja. Szerinte a 400 milliós keret a támogatott tevékenységekre elegendő lehet, de felhívta a figyelmet arra, hogy csak azoknak a cégeknél járhat valóban fejlődéssel, amelyeknél egy átgondolt stratégiába illeszkedik a kiállítások való megjelenés.
Az sem mindegy, hogy a támogatást elnyerő cég tisztában van-e azzal, hogy ezek a kiállítások mire valók, itt ugyanis a legritkább esetben lehet csak konkrét üzleteket kötni - hívta fel a figyelmet Gyurácz, majd hozzátette, hogy megfelelő előkészítéssel viszont találkozhatunk olyan disztribútorokkal, illetve potenciális partnerekkel, akik segíthetnek termékünk, szolgáltatásunk külföldön való terjesztésében. Az ilyen kiállításokon való részvétel abban is segíthet, hogy felmérjük a leendő versenytársainkat, vagy akár csak arra, hogy átlássuk, milyen trendek is uralkodnak az adott piacon - adott egy jótanácsot az M27 Absolvo export szakértője.
A most elérhető kereskedelemfejlesztési pályázat tehát leginkább egy nagyobb stratégia egyes elemeinek finanszírozásában segít - véli Gyurácz, így illeszkedik egy tágabb támogatási koncepcióba, amelynek része az inkább a stratégia-alkotáshoz kapcsolódó Piacra jutási támogatás is (GOP-3.3.3).