A logisztika felől nézve érezhető-e a magyar piacon a fizetőképes kereslet csökkenése?
A makrokörnyezet nagyon dinamikus, de jó úton haladunk a 2022-es pénzügyi céljaink elérése felé az üzleti stratégiánk végrehajtása révén, valamint azáltal, hogy kontrolláljuk azt, amit kontrollálni tudunk.
Magyarország egyre nagyobb potenciállal bír számunkra. Folyamatosan beruházunk helyi szolgáltatásainkba és hálózatunkba annak érdekében, hogy kielégítsük magyar ügyfeleink igényeit, és velük együtt növekedjünk tovább.
Megtorpan-e az online kereskedelem Magyarországon és ha igen, mikorra állhat helyre a korábbi növekedési volumen a cég becslése szerint?
Úgy vélem, hogy az e-kereskedelmi piac az elkövetkező években tovább fog növekedni, de nem a 2020-as szinten, amikor a korlátozások miatt többletkiadások jelentkeztek az online áruházakban.
A világjárvány megváltoztatta a vásárlási szokásokat, és az online vásárlás természetesebbé és ennek következtében rendszeresebbé vált, az e-kereskedelem növekedését most a vásárlási gyakoriság növekedése hajtja.
Az egyik célunk a piacon, hogy a magyar exportőröket, különösen a kis- és középvállalkozásokat segítsük abban, hogy áruikkal eljussanak a nemzetközi piacokra. A helyi és nemzetközi hálózatunkba történő beruházásaink célja, hogy megfelelhessünk ügyfeleink igényeinek. Az online kereskedőknek pedig kiszámíthatóságra, átláthatóságra és széles körű szolgáltatási portfólióra van szükségük, amit a vevőiknek továbbadhatnak. A UPS minden elképzelhető szolgáltatást kínálni tud az e-kereskedelmi piac számára.
Miként hat hosszabb távon a forint gyengülése az online kereskedelemre?
Az euró/forint árfolyam napról napra drasztikus változásokat mutat, ami megnehezíti a kiskereskedelmi árak kiszámítását az importőrök számára.
Következésképpen biztosra mennek, és magasabb forintárakat határoznak meg. Ez kihat a kisebb magyarországi e-kereskedők készletezési lehetőségeire is.
A másik oldalon ugyanakkor a magyar exportőröknek kedvező a forint leértékelődése, hiszen ők az EU-ban és az EU-n kívüli piacokon értékesítik áruikat, és euró és dollár az árakban állapodnak meg ügyfeleikkel.
Mennyire éreztette/érezteti hatását az üzemanyag árának emelkedése?
Láttuk, hogy az ukrajnai háború hogyan hatott és hat továbbra is az életünkre és a közösségeinkre szerte Európában. Az energiaárak növelik az inflációt, és növelik a megélhetés általános költségeit, visszafogják a fogyasztói kiadásokat és csökkentik a fogyasztói bizalmat.
Az infláció az euróövezetben is rekordmagas, 10,7 százalékos szintet ért el 2022 októberében. Egy évvel korábban 4,1 százalék volt ez a ráta. Az emelkedésből az energiaárak oroszlánrészt vesznek ki. Az orosz-ukrán válság visszahatásai miatt bizonytalan energiahelyzet alakult ki.
A UPS rugalmasan reagált ezekre kedvezőtlen hatásokra, nagy fegyelemmel kezeltük a költségeink alakulását ezekben a bizonytalan időkben, miközben figyelemmel kísértük ügyfeleink elvárásait is. Igyekszünk kiszámítható árképzést biztosítani, hogy ügyfeleink rendelkezzenek a kiadásaik tervezéséhez szükséges információkkal.
Figyelemmel kísérjük az üzemanyagárak változásait, adott időközönként frissítjük és kiigazítjuk a kapcsolódó üzemanyag-felárat a bekerülési árak emelkedésének és csökkenésének függvényében.
A UPS-nél prioritásként kezeljük az árképzésben bekövetkező változások közlését a vállalatokkal, így biztosítva a kiszámíthatóságot, különösen a kis- és középvállalkozások számára, amelyek jelenleg elég bizonytalan gazdasági környezetben tevékenykednek.
Milyen kockázatokat jelent a régióban az elhúzódó háború?
A legnagyobb és legellenállóbb ellátási láncok is kihívásokkal küzdenek manapság az elhúzódó ukrán-orosz háború miatt. A bizonytalanságon túl ez akadályokat gördít a piaci folyamatok elé, megzavarva az olyan árucikkek mozgását, mint például az autóalkatrészek, az olaj és a gabona. Ráadásul ez az ellátási láncainkra gyakorolt súlyos hatás szinte heti rendszerességű áremelkedéssel jár, ami táplálja az inflációt. Ennek eredményeként a legtöbb vállalkozás és fogyasztók milliói világszerte gazdasági kárt szenvednek.
Hogyan értékeli a csomagautomaták piaci térnyerését? Vannak-e a cégnek tervei ezen a területen?
Mivel az e-kereskedelem folyamatosan növekszik, és a vásárlók egyre tájékozottabbak mikor szolgáltatót választanak, mi továbbra is olyan beruházásokat fogunk eszközölni hálózatunkba, amelyek a csomagok átvételét és kézbesítését terén kényelmet, rugalmasságot és fenntarthatóságot biztosítanak.
Európa-szerte kielégítjük ezt az igényt. A UPS Access Point csomagátvételi pontokból álló hálózata (mintegy 30 000 helyszín Európa-szerte) a városi logisztika kihívásaira ad választ. Ez hatékonyabbá teszi a kézbesítést. Azáltal, hogy a futárok több csomagot összevonnak és egyetlen kényelmesen elérhető UPS Access Pointra kézbesítenek, csökkentik a visszatérő szállítások számát és a kézbesítési turnusaik során tett megállók számát, ami kedvező ügyfeleink, üzleti eredményeink és nem utolsó sorban a környezet szempontjából is.
Lát jövőt a drónos szállításban? Kísérletezik a cég ilyen megoldással?
Még 2019-ben a UPS az Egyesült Államokban szövetségi engedélyt kapott egy drónflotta üzemeltetésére, ami széleskörű jogosultságot adott a pilóta nélküli csomagkézbesítés kiterjesztésére. Ez volt az első alkalom, hogy a Szövetségi Légügyi Hivatal ilyen engedélyt bocsátott ki. A UPS drónokkal szállított vényköteles gyógyszereket egy gyógyszertárból a floridai The Villagesbe, a legnagyobb amerikai nyugdíjas közösségbe, ahol több mint 135 000 lakos él.
A drónok gyors szállítási lehetőséget kínálnak az időérzékeny gyógyszerek számára. 2021-ben a UPS indította az első drónos COVID-19 vakcinaszállítást az USA-ban.
Még sok lehetséges helyszín van ahol a UPS a jövőben bővítheti drónos szolgáltatását, és számolunk és folyamatos kísérleteket végzünk a drónos szállítás lehetőségével.
Milyen energiahatékonysági intézkedéseket vezetett be a cég? Hol tart átállása elektromos flottára?
2050-re a UPS is szén-dioxid-semlegessé válik, ebben segítenek nekünk e technológiák kifejlesztése és alkalmazása. Emellett már jelenleg is számos európai nagyváros kezdte korlátozni a központi kereskedelmi és lakóövezetekbe való bejutást, ahol csak nulla károsanyag-kibocsátású vagy kisméretű járművek közlekedhetnek,
Folyamatosan keressük azokat alternatívákat, melyek fenntartható kiszállítási módokat kínálnak, üzletileg megvalósíthatók, és az ügyfeleink igényeinek is megfelelnek. A UPS az egyik legnagyobb és legváltozatosabb flottával rendelkezünk a szállítási iparágban.
Például elektromos segédmotoros kerékpárokat is használunk. Európa különböző városaiban sikeresen kísérletezünk a csomagkézbesítéshez használt e-biciklikkel. Ezek nemcsak a kibocsátás és a forgalmi dugók csökkentése szempontjából kínálnak fenntartható megoldást, de nagyon könnyen manőverezhetők is az olyan helyeken, ahol a mobilitás korlátozott, mint számos városközpont.
Eddig több mint 750 millió dollárt fektettünk be alternatív üzemanyaggal működő és fejlett technológiájú járművekbe és töltőállomásokba világszinten.
Mekkora részesedéssel bír a cég a magyar piacon szektorok szerinti bontásban?
A UPS versenypolitikai okokból nem hozza nyilvánosságra belső piaci részesedési becsléseit, azt el tudom mondani, hogy az iparág vezető szereplői közé tartozunk az összes európai piacon. Ugyanakkor soha nem a piaci részesedésre összpontosítunk, mert az ügyfeleink számára nem ez a fontos. A célunk, hogy az iparág legjobb megoldásait és szolgáltatásminőségét nyújtsuk. Ez az, amit az ügyfelek a választott szolgáltatótól mindenekelőtt elvárnak, és növekedési adataink azt mutatják, hogy sikeresek vagyunk ezen a téren.