Az egyéb módon lezárt kölcsönszerződések esetében az elszámolási értesítőket automatikusan küldik a bankok, azt nem kell a fogyasztóknak külön kezdeményezni.
Azon fogyasztóknak, akiknek a deviza, illetve deviza alapú jelzáloghitel- vagy lakóingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződése a rögzített árfolyamú kedvezményes végtörlesztéssel szűnt meg, maguknak kell kérniük az elszámolást. Ők egy, a banki honlapokon, ügyfélszolgálatokon, illetve az MNB weblapján elérhető formanyomtatványon 2015. március 31-ig, 10 ezer forint díj ellenében igényelhetik pénzügyi intézményüktől az elszámolást. Ez esetben az elszámolási értesítőt 2015. november 30-ig kell kézhez kapniuk.
A hitelintézeti törvény egy 2011. ősztől hatályos módosítása tette lehetővé a deviza, illetve deviza alapú jelzáloghitel- vagy lakóingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződéseknél a kedvezményes árfolyamon történő végtörlesztést. A lehetőséggel mintegy 170 ezer szerződés esetében éltek.
A kedvezményes végtörlesztés, az áthidaló kölcsön, illetve egyéb piaci kedvezmény esetében a pénzügyi intézmény jogszabály alapján jogosult levonni az elszámolás összegéből azon tételeket, melyet korábban kedvezményként biztosított. A rögzített végtörlesztési árfolyam által nyújtott kedvezmény az érintett fogyasztók többségénél várhatóan meghaladja majd a tisztességtelenül elvont költség és árfolyamrés mértékét, így az elszámolás eredményeként esetükben nem keletkezik kifizethető összeg.
Ha ugyanakkor egy fogyasztónak a kedvezmények levonását követően mégis visszajár további összeg, akkor nem csak azt, de az általa befizetett 10 ezer forintos díjat is visszatéríti a pénzügyi intézmény. Nem kell megfizetnie e díjat a fogyasztónak akkor, ha igazolja, hogy a végtörlesztés érdekében forint alapú hitelkiváltó kölcsönszerződést kötött.
Egyes téves ügyvédi sajtónyilatkozatokkal ellentétben, azon már visszafizetett fogyasztói kölcsönöknél, ahol a szerződés egyéb módon - tehát nem a kedvezményes végtörlesztéssel - szűnt meg, az elszámolás a törvény erejénél fogva automatikusan, az elszámolás általános szabályai szerint történik, az erről szóló értesítő leveleket pedig a pénzügyi intézmények külön kérés nélkül küldik meg (volt) ügyfeleik részére - írta az MNB.