Fél évvel halasszák el a hulladékkoncesszió 2023 közepére tervezett bevezetését, ezt kéri nyolc iparági érdekképviselet – írja a Népszava. A levél aláírói között ott van a Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége, és a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége is.
A Mol idén júniusban elnyerte a magyar állam által kiírt 35 éves koncessziós pályázatot az évi közel 5 millió tonna hazai települési szilárd hulladék begyűjtésére és kezelésére. Mivel a Mol korábban csak saját hulladékának kezelését végezte, nyilvánvalónak tűnt, hogy a hulladékszállítókat ehhez alvállalkozóként kell bevonnia. A levelek aláírói ez utóbbi, több száz tagú, több tízezer embert foglalkoztató cégkört képviselik.
Az olajvállalat ugyan pályázatot írt ki a magyarországi intézményi hulladékok gyűjtésére, szállítására, tárolására és előkezelésére, de a szervezetek szerint az állam és a koncesszor közötti megállapodás mellékleteinek ismerete nélkül a pályázatra érdemi ajánlatok felelősen nem adhatók.
A Mol az ajánlatokat október 14-ig várja, addig a MEKH-nek csak ezután, október 15-ig kell rendeletet alkotnia a leendő beszállítók indokolt költségeiről, 30-áig tesz közzé ehhez módszertani útmutatót, jövő év február végéig dolgoz ki díjjavaslatokat az intézményi hulladékgazdálkodók számára, ami alapján a szaktárca jövő év április 30-ig hirdeti ki a gyártók által fizetendő díjakat, a MEKH pedig június elsejéig jelöli ki az indokolt költségek felső határát. Az adatok ismerete nélkül az aláírók szerint komoly jelentkezés nem adható be és az így érdemben el sem bírálható.
A szervezetek a Mol számára kérnek felkészülési időt úgy, hogy a kabinet a koncessziós tevékenység kezdetét 2023. július 1-ről tolja ki 2024. január 1-ig. Meggyőződésük, hogy az elsietett indulást megfelelő adatok és felkészülés híján a hazai hulladékgazdálkodás valamennyi szereplője megszenvedi. Ráadásul a pályázat olyan jelentős hulladéktípusokra is kiterjed, amelyeket szerintük a koncesszió nem tartalmaz. Ilyenek az építési-bontási fémhulladékok, a járműroncsok és ezekből származó hulladékok.
Korábban szakértők az Orbán-kormány által kidolgozott hulladékkoncessziós rendszert alapjaiban elhibázottnak ítélték, amelyek nem oldják meg az ágazat kétségkívül nagyarányú hiányát, sőt, tovább rontják az iparág – EU által is ösztönzött – zöld átállásának esélyeit, illetve inkább csak a Molt hozzák kedvező helyzetbe. A kormány és az olajcsoport ellenben azt ígéri, hogy egy magáncég hatékonyabban és kisebb veszteséggel szállítja és dolgozza majd fel a települések szilárd hulladékát.