A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A BKV Zrt. járműparkja életkor és típus szerint is eléggé változatos − derül ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. tájékoztatásából. Az IK 260−280 típuscsalád a BKV jelenlegi autóbuszparkjának legrégebbi konstrukciója. Az állomány jelentős része selejtérett. Az IK 415−435-ös típuscsalád ennél korszerűbb. A vázszerkezet hibái 13-16 éves korukra (15 év az elvárt élettartamuk) erőteljesen jelentkeztek. A prototípus sorozatból üzemben állnak 23-25 éves járművek is. Egyharmad részük kapott vázfelújítást, amivel ezek további 2-4 évig üzemeltethetők, egyébként a teljes állomány túllépte a tervezett élettartamát.
Az IK 405-ös típus a BKV Zrt. egyetlen midi méretű járműfajtája. A tervezett 12 éves életkort már 5 évvel túllépték, felújítva nem voltak Elhasználódásuk miatt a beszerzett állomány több mint ötven százalékát már ki kellett vonni a forgalomból. Az IK 412 típusú autóbuszok korszerűnek mondhatók, megfelelnek az esélyegyenlőségi követelményeknek. Fajlagos karbantartási költségük a szóló autóbuszok között a legmagasabb.
Típus | Év* | |
IK 405 | 16,89 | |
Midi összesen | 16,89 | |
IK 260 | 21,68 | |
IK 412 | 11,52 | |
IK 415 | 19,37 | |
Szóló összesen | 19,35 | |
IK 280 | 22,63 | |
IK 435 | 16,88 | |
Agora | 9,1 | |
Volvo | 6,71 | |
Van Hool | 10,88 | |
Csuklós összesen | 16,6 | |
*2011-es adatok | ||
Forrás: BKK Zrt. |
Az Irisbus Agora típus egyetlen példánya megfelelően üzemel, a legkorszerűbb típusok közé tartozik. Alkatrész-utánpótlása és a készletezés sorozatnagyság hiányában lassú és nehézkes. Meghibásodás esetén ezért hosszabb a javítási idő. A Volvo típus a legfiatalabb a közlekedési társaság járműállományában. Ez korszerű konstrukció, ám üzemeltetése, karbantartása is magasabb követelményeket támaszt, mind szakmai tudásban, mind felszereltségben. Légkondicionáló berendezése és nagyobb tömege miatt üzemanyag-fogyasztása a legmagasabb a BKV csuklós típusai közül. Ez igaz a fajlagos karbantartási költségekre is. A Van Hool gyártmányú autóbuszok használtan érkeztek a társasághoz. Korszerűnek mondhatók, megfelelnek az esélyegyenlőségi követelményeknek. A tízéves autóbuszokkal jók az üzemeltetési tapasztalatok. A típus fajlagos karbantartási költsége a csuklósok között a legalacsonyabb.
Jelenleg a BKK szolgáltatási területén 36 vonalon, összesen száz (Volvo és MAN) járművel a VT-Transman Kft., míg egy vonalon a Volánbusz négy Mercedes busszal biztosítja járatok üzemeltetését.
Az akadálymentességi követelményeknek a BKV autóbusz-ágazata jelenleg csak részlegesen tud megfelelni, jelenleg midi típusból nincs alacsony padlós, a szóló autóbuszok közül 17 százalék, csuklósokból 30 százalék felel meg e követelményeknek.
Típus | Darab | |
Midi | IK 405 | 31 |
Szóló | IK 260 &IK 263 | 382 |
IK 412 | 114 | |
IK 415 | 160 | |
Van Hool A300 | 13 | |
Mercedes Citaro O 530 | 29 | |
Csuklós | IK 280 | 270 |
IK 435 | 171 | |
Irisbus Agora+ IKARUS V187 | 1 | |
Volvo 7700 A | 150 | |
Van Hool AG300 | 32 | |
Összesen | 1353 | |
Forrás: BKK |