A Napi Gazdaság keddi számának cikke

A BKV Zrt. járműparkja életkor és típus szerint is eléggé változatos − derül ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. tájékoztatásából. Az IK 260−280 típuscsalád a BKV jelenlegi autóbuszparkjának legrégebbi konstrukciója. Az állomány jelentős része selejtérett. Az IK 415−435-ös típuscsalád ennél korszerűbb. A vázszerkezet hibái 13-16 éves korukra (15 év az elvárt élettartamuk) erőteljesen jelentkeztek. A prototípus sorozatból üzemben állnak 23-25 éves járművek is. Egyharmad részük kapott vázfelújítást, amivel ezek további 2-4 évig üzemeltethetők, egyébként a teljes állomány túllépte a tervezett élettartamát.

Az IK 405-ös típus a BKV Zrt. egyetlen midi méretű járműfajtája. A tervezett 12 éves életkort már 5 évvel túllépték, felújítva nem voltak Elhasználódásuk miatt a beszerzett állomány több mint ötven százalékát már ki kellett vonni a forgalomból. Az IK 412 típusú autóbuszok korszerűnek mondhatók, megfelelnek az esélyegyenlőségi követelményeknek. Fajlagos karbantartási költségük a szóló autóbuszok között a legmagasabb.

Átlagos életkor
TípusÉv*
IK 40516,89
Midi összesen
16,89
IK 26021,68
IK 41211,52
IK 41519,37
Szóló összesen19,35
IK 28022,63
IK 43516,88
Agora9,1
Volvo6,71
Van Hool10,88
Csuklós összesen16,6
­*2011-es adatok
Forrás: BKK Zrt.

Az Irisbus Agora típus egyetlen példánya megfelelően üzemel, a legkorszerűbb típusok közé tartozik. Alkatrész-utánpótlása és a készletezés sorozatnagyság hiányában lassú és nehézkes. Meghibásodás esetén ezért hosszabb a javítási idő. A Volvo típus a legfiatalabb a közlekedési társaság járműállományában. Ez korszerű konstrukció, ám üzemeltetése, karbantartása is magasabb követelményeket támaszt, mind szakmai tudásban, mind felszereltségben. Légkondicionáló berendezése és nagyobb tömege miatt üzemanyag-fogyasztása a legmagasabb a BKV csuklós típusai közül. Ez igaz a fajlagos karbantartási költségekre is. A Van Hool gyártmányú autóbuszok használtan érkeztek a társasághoz. Korszerűnek mondhatók, megfelelnek az esélyegyenlőségi követelményeknek. A tízéves autóbuszokkal jók az üzemeltetési tapasztalatok. A típus fajlagos karbantartási költsége a csuklósok között a legalacsonyabb.

Jelenleg a BKK szolgáltatási területén 36 vonalon, összesen száz (Volvo és MAN) járművel a VT-Transman Kft., míg egy vonalon a Volánbusz négy Mercedes busszal biztosítja járatok üzemeltetését.

Az akadálymentességi követelményeknek a BKV autóbusz-ágazata jelenleg csak részlegesen tud megfelelni, jelenleg midi típusból nincs alacsony padlós, a szóló autóbuszok közül 17 százalék, csuklósokból 30 százalék felel meg e követelményeknek.

Járműtípusok
TípusDarab
MidiIK 40531
SzólóIK 260 &IK 263382
IK 412114
IK 415160
Van Hool A30013
Mercedes Citaro O 53029
CsuklósIK 280270
IK 435171
Irisbus Agora+ IKARUS V1871
Volvo 7700 A150
Van Hool AG30032
Összesen1353
Forrás: BKK