Sikeres volt a Nagyházi Galéria legutóbbi jótékonysági árverése, amelynek tételeit Göncz Árpád ajánlotta fel, ugyanakkor közepesnek, illetve szerénynek minősíthetők a másnapi, a 63. festményárverés eredményei. Mindkét rendezvényen viszonylag sok tétel talált gazdára, ám a képaukció legdrágább tétele csupán a félmilliós határt érte el.
A Göncz Árpád köztársasági elnöksége alatt összegyűlt ajándékok közül felajánlott 213 plakett, emlékpénz, illetve jubileumi érem közül mindössze 16 nem talált gazdára a Nagyházi Galériában a Kézenfogva Alapítvány javára rendezett múlt heti árverésen. A kollekció összesített kikiáltási ára 1,4 millió forint volt, a teljes árbevétel pedig meghaladta a 3 millió forintot. Az alapítvány javára az elmúlt év végén rendezték az első aukciót, akkor mind a 241 tárgy elkelt, így immár összesen több mint 9 millió forint jutott az értelmi fogyatékos és halmozottan sérült gyermekeknek.
A kollekció legdrágább - 100 ezer forintos áron ajánlott - darabja egy 49,7 grammos aranyérem volt. A svájci Zürich kanton által az elnöknek adományozott tárgyért 320 ezer forintot fizetett új gazdája. A második legmagasabb leütési árat egy dél-koreai cég ajándéka (5 darab, egyenként 18,8 grammos aranyplakett) érte el, amely 200 ezer forintért kelt el. A harmadik legértékesebb tétel a 100 ezer forintért elárverezett, Göncz olaszországi látogatása alkalmából készült, 18 karátos aranyérem volt, amelynek ára a licit során 30 ezer forintról több mint a háromszorosára emelkedett.
Kevésbé volt kiemelkedő a festményárverés kínálata. A 222 tétel túlnyomó többsége, háromnegyede elkelt ugyan az aukción, de a legkiemelkedőbb ár is mindössze félmilliós volt. A legdrágább kép Bálint Rezső (1885-1945) Tavaszi táj című alkotása volt. A 35x43 centiméter nagyságú olajkép 40 ezer forintos kikiáltási árról jutott az 500 ezres magasságig.
A többi tétel még a háromszázezer forintos határt sem közelítette meg, ami aligha meglepő. Inkább másodrangú szerzők szerepeltek ugyanis a gyakorlatilag kamaraárverésnek minősíthető aukción. Nem arattak sikert a sorból kvalitásuk miatt kiugró alkotók sem, így például Mednyánszky László báró három ceruzarajza 26 és 34 ezer forint közötti árakon talált gazdára, Biai-Főglein István olajfestménye, a Városliget pedig 140 ezer forintról emelkedett 220 ezerre.
A 260 ezer forintos magasságot - és ezzel az aukció második-harmadik legdrágább tételének rangját - Turmayer Sándor Budapesti látkép gőzössel című olajképe és Fried Pál spanyol lány félaktját megörökítő műve érte el. A Budapestről New Yorkba kivándorló, 1955-ben elhunyt Fried alkotásai gyakran cserélnek gazdát a fővárosi aukciókon, s aktjai, félaktjai többnyire mérsékelt, de biztos sikert arattak az elmúlt évtizedben.
A 220 ezres magasságon több kép licitje is megállt. Ezek közé tartozik Geiger Richárd bohócokat ábrázoló műve, Biai-Főglein már említett alkotása és Pap Emil Udvarban című olajképe. Egy olvashatatlan jelzésű, az aukciós ház szerint a huszadik század elején alkotó művész festménye, az Árnyas utca 95 ezer forintról szökött fel 220 ezerig, amit talán az is indokolhatott, hogy a vevő megsejthette, hogy ki rejlik a szignó mögött.
Szegő Iván Miklós
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.