Oroszországban nem romlott a foglalkoztatás azóta, hogy az Ukrajna ellen indított agresszióra válaszul a nyugati országok kemény gazdasági szankciókat vezettek be és vállalataik önként hátat fordítottak az orosz piacnak. Olyan nyugati multikat tudtak – legalábbis részlegesen, például a Moszkvára korlátozva – pótolni, mint a McDonald's gyorsétteremlánc vagy a Starbucks kávézóhálózat. A felszín alatt azonban nő a nyomás – írja a Reuters.
A helyzet - fogalmazzunk így - ellentmondásosságára a legjobb példát a legnagyobb oroszországi autógyártó, az AvtoVaz mutatja. Vlagyimir Putyin, Oroszország államfője szerint a Nyugat gazdasági villámháborút indított országa ellen a szankciókkal, ám inkább úgy tűnik, egy felőrlő nyomásról van szó, ami hosszú távon fejti ki mérgező hatását.
Újrakezdték, de hogyan
Az AvtoVaz a nyáron újrakezdte a termelést azt követően, hogy a szakmai hátterét biztosító korábbi nyugati tulajdonos, a Reneult eladta részesedését az orosz Központi Autó- és Motorfejlesztő Központnak. Formálisan egyetlen embert sem küldtek el az óriáscég 42 ezer alkalmazottjából. Ha azonban megkapargatjuk ezt a felszínt, akkor például azt lájuk, hogy a vállalat izsevszki gyárában dolgozó 3200 ember többsége március óta kényszerszabadságon van. Ez alatt bérük kétharmadát kapják.
Augusztusban az AvtoVaz felajánlotta az összes izsevszki alkalmazottnak, hogy egy kerek végkielégítéssel távozzanak, mivel a gyár termelését a vállalat 600 kilométerre lévő fő telephelyén, Togliattiban akarják bővíteni. Egyikük Alekszander Knyazev úgy véli, a rossz és a rosszabb között választhatott: reménykedik benne, hogy visszakapja 45 ezer rubeles (307 ezer forint) fizetéssel járó munkáját vagy elfogadja a 200 ezer rubeles (1,36 millió forint) lelépési pénzt. Végül az utóbbi mellett döntött.
Az AvtoVaz egyelőre nem tudja hányan fognak élni a lelépés lehetőségével. Annyit elárulnak, hogy a maradók csökkentett munkaidőben térhetnek vissza a munkába augusztus végétől. A cég korábbi bejelentése szerint Izsevszkben át akarnak állni az első elektromos meghajtású Lada gyártására.
Rejtett munkanélküliség
Ruben Enikolopov moszkvai közgazdász professzor szerint az autóiparban burkolt munkanélküliség alakult ki. Nem bocsátják el az embereket, hanem meghatározatlan ideig kényszerszabadságra küldik őket. A professzor arra számít, hogy az év végétől a formális munkanélküliség is nőni fog, miután kiderül, hogy a nyugati szankciókat nem fogják feloldani belátható időn belül.
Az orosz gazdasági minisztérium nem kommentálta a Reuters készülő cikkét. A napokban Makszim Resetnyikov, a tárca vezetője visszautasította azokat a spekulációkat, amelyek szerint emelkedhet a munkanélküliség. A jelenlegi hivatalos munkanélküliségi ráta 3,9 százalék.
A miniszter szerint ez romolhat valamelyest az ősszel, de nem kell túldramatizálni a helyzetet. A kormány bízik abban az emelkedő olajáraknak, és az ebből származó bevételekből finanszírozott állami beavatkozásoknak köszönhetően lassul az infláció, s végül az orosz gazdaság visszaesése kisebb lesz a korábban jósoltnál.
A jó öreg Kalasnyikov
Knyazev, aki ott hagyta az AvtoVaz izsevszki üzemét azt tervezi, hogy a Kalasnyikov fegyvergyárában vállal munkát, bár azzal tisztában van, hogy nem fog annyit keresni, mint az autógyártónál. A helyi hatóságok adatai szerint több mint százan cserélték már az autóipari munkát hadiiparira.
A városban ugyanakkor a bizonytalanság az úr. Az 58 éves Szergej, aki nem árulta el vezetéknevét, azt mondta a Reuters riporterének, hogy nem hagyja magát kirúgni az AvtoVaztól. Sokan döntenek hozzá hasonlóan annak ellenére, hogy jelenleg senki nem tud semmit a jövőről. Az emberek halogatják a nagy döntéseket. Várják, mit hoz a jövő.
Az AvtoVaz, amely tehát újraindította a termelését Togliattiban, arról nem nyilatkozik, hogyan akarják biztosítani hosszú távon az autók előállításához szükséges alkatrész-utánpótlást.