Markus Söder pártja, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) hétvégi online kongresszusán elmondott beszédében kiemelte, hogy ki kell jelölni egy időpontot, amikortól nem lehet forgalomba helyezni fosszilis energiaforrást felhasználó belső égésű motorral szerelt új autót. A Kaliforniában választott 2035 "nagyon jó dátumnak tűnik erre" - mondta a politikus, utalva az amerikai szövetségi állam kormányzója, Gavin Newsom minapi rendeletére, miszerint az éghajlatváltozás elleni küzdelem részeként 15 év múlva már csak üvegházhatású gázok kibocsátása nélkül működő autót szabad forgalomba helyezni - áll a portál szemléjében.
Markus Söder szerint a következő másfél évtizednek "a fosszilis energia korszakát" lezáró átmeneti időszaknak kellene lennie, amelyben az állam a hagyományos meghajtási technológiát is támogatja.
Az elektromos meghajtású autók vásárlását támogató prémium bevezetése után ki kell dolgozni egy rendszert a leginkább környezetkímélő belső égésű motorral szerelt autók keresletének élénkítésére is. Be kell vezetni egy "recycling (újrahasznosítási) prémiumot vagy csereutalványt, hogy aki most megvásárolja a legmodernebb belső égésű motorral szerelt kocsit, az néhány év múlva hozzájuthasson egy még modernebb autóhoz" - mondta a bajor kormányfő.
Hangsúlyozta, hogy a klímaváltozás az emberiség történetének egyik legnagyobb kihívása, és a folyamat megfékezéséért mindent meg kell tenni. Ezt a kötelezettséget a bajor alkotmányban is rögzíteni kell - mondta Markus Söder, hozzátéve, hogy a klímaváltozás Bajorországot is erősen sújtja, és akkor is még a legnagyobb gondok közé tartozik majd, amikor már régen elmúlt a koronavírus-járvány.
A szövetségi kormány - a CSU, a testvérpárt Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) koalíciója - a járvány gazdasági hatásait ellensúlyozó szolgáló programjának egyik elemeként megduplázta - háromezer euróról hatezer euróra emelte - az elektromos meghajtású kocsik vásárlását támogató állami finanszírozású árkedvezményt, az úgynevezett környezetvédelmi prémiumot, és elindított egy 2,5 milliárd eurós programot a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, valamint egy kétmilliárd eurós progamot az autógyártók és a beszállítók új meghajtási technológiákkal kapcsolatos fejlesztéseinek támogatására.
A CSU kezdettől sürgeti, hogy a német gazdaság legfontosabb ágazatai között számon tartott autóipar stabilizálása érdekében a hagyományos meghajtású új autók vásárlását is ösztönözzék közpénzből finanszírozott programokkal. Ez a törekvés a koalíciós társak ellenállása miatt eddig nem vezetett eredményre. Markus Söder pártelnöki beszámolója a CSU online kongresszusán új megközelítést jelez, a párt politikájában első alkalommal jelenik meg a hagyományos meghajtási technológiák csupán átmeneti időre szóló támogatásának, majd végleges kivezetésének gondolata.
A járműipar Bajorország gazdaságában is meghatározó, a tartományban van a BMW, az Audi és a MAN, valamint számos jelentős ágazati beszállító vállalat, köztük a Schaeffler központja. Az ágazat nagyjából 400 ezer embernek ad munkát a 13 millió lakosú tartományban.