Patrick Kirwan teherautó-sofőr a brexitet megelőzően általában Nagy-Britannia érintésével szállította a fagyasztott húst Franciaországból Észak-Írországba. Egy gyors hajókázással átkelt a szigetországba, amely mintegy szárazföldi hídként működött úti célja felé, mielőtt egy újabb rövid hajóúttal átjutott volt a szomszédos szigetre. A fagyos februári időben azonban immáron a 17 órás kompátkelést választja a normandiai Cherbourg kikötőjéből Írországba, mert jobban hátráltatná a papírmunka, amit az Egyesült Királyság két része közti átkelés miatt el kellene végeznie - derül ki a Financial Times riportjából.
Írország és Észak-Írország között ugyanis nyitott a határ, mert az utóbbi ország része maradt az EU-s vámuniónak és az egységes piacnak, míg az Egyesült Királyság másik három állama új vámrezsimbe került. Ezért az onnan érkező kamionok haladását az Ír-tenger valamelyik oldalán vám- és egészségügyi ellenőrzés lassítja. Kollégái közül sokan gondolkodhatnak Kirwanhoz hasonlóan, legalábbis ezt bizonyítja, hogy az írországi Rosslare kikötőben 100 teherautó torlódott fel, miközben egy Angliába induló komp négyötöde üresen tátongott, amikor a brit üzleti lap sajtómunkásai arra jártak.
Kapcsolódó
Megugrott kereslet
Nagyon megugrott a teherautó-forgalom a brexit nyomán - mondja Glenn Carr, a Rosslare kikötő igazgatója. Ilyen növekedést sok-sok éve nem láttak. Míg 2020 januárjában hetente 3-3 kompot indítottak útnak Európa felé, illetve fogadtak az európai kontinensről, manapság összesen 32-t oda-vissza. A hajóforgalom az év első hónapjában az egy évvel korábbihoz képest 37 százalékkal nőtt, a kompforgalom négy és félszeresére ugrott.
A francia oldalon természetesen hasonló növekedésről számolnak be a komptársaságok, amit nem haboztak új vízi járművek beállításával kiszolgálni. Számítottunk a változásra, készek voltunk megduplázni a forgalmunkat, ám igazából megtriplázódott az átkelési kereslet - mondja Yannick Millet, a chergourgi kikötő igazgatója. Ezt a kikötőt a 17. század óta építgetik a franciák stratégiai ellensúlyként a britekkel szemben. Most dokkmunkásokat vettek fel, hogy ki tudják szolgálni a nagyobb forgalmat.
Becslések szerint a 150-170 ezer évi szállítási menet több mint fele átterelődik a Franciaországot és Írországot összekötő kompokra a brit "szárazföldi hídról". Egyelőre nem teljesen tiszta a kép, mert a pandémia miatti korlátozások is szerepet játszanak az útvonalváltásban. Carr szerint egyedül Rosslare át tud venni 80 ezer szállító járművet a Nagy-Britanniát érintő útvonalról. Olyan teherautókat látunk, amelyeket soha korábban - mondja.
Eközben januárban az ír-brit kereskedelem a kikötőn keresztül a felére esett. Ugyanez a helyzet a francia-brit kapcsolattal. Sok olyan komp, amit a brexitre készülve bérelt a londoni kormány szinte teljesen üresen közlekedik.
Brit-EU forródrót létesül
London és Brüsszel azt tervezi, hogy sürgősségi telefonvonalat épít ki, amelyen keresztül gyorsan rendezhetik azokat a vitákat, amelyek a Nagy-Britannia és Észak-Írország közti kereskedelemben felmerülnek. Miután az Egyesült Királyság e két része külön vámrezsimbe került, többféle ellenőrzésen kell átesniük az előbbiből az utóbbiba tartó áruknak. Ezt nevezik északír protokollnak. A bonyolult papírmunka lelassította az Ír-tengert átszelő forgalmat, amit London kifogásol, az északír brit unionista pártok pedig azt követelik, hogy szüntessék meg a protokoll alkalmazását.
Ennek az az akadálya, hogy ez eseten az ír-északír határon kellene az ellenőrzéseket lebonyolítani, ami éles határral választaná szét a két ír államot, felrúgva az 1990-es évek végén kötött nagypénteki megállapodást. Boris Johnson, az Egyesült Királyság miniszterelnöke egy a napokban adott interjúban újságírói kérdésre válaszolva kétszer is megtagadta, hogy támogassa az északír protokollt, aminek betartását nemzetközi szerződésben vállalat az ő kormánya a 2019 végén megkötött brexitmegállapodásban. Az új EU-brit forródrót azonban azt mutatja, hogy a felek igyekeznek enyhíteni a kialakult feszültséget.