A villanyboom egyelőre csak a személyautóknál látványos, 2021-ben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a tisztán elektromos autók részesedése az összeladásokat nézve 9,1 százalékos volt.
A szállítmányozásban azonban még marginális a villanyjárművek aránya. Az ACEA-adatok szerint ugyanis az úniós országokban tavaly újonnan eladott teherautók szinte mindegyike dízelmotoros volt: 100-ból 96-ba kell gázolajat tankolni. Az elektromos teherautók részesedése mindössze 0,5 százalékot tett ki, az alternatív meghajtásúak (például gázos járművek) aránya pedig 3,6 százalékos volt. Igaz, az elektromos és alternatív meghajtású teherautók eladása 27 és 41 százalékkal nőtt. A lárványos többlet azonban az alacsony bázisértékekkel magyarázható, azaz korábban is nagyon kevés kelt el belőlük.
Kapcsolódó
A villanyteherautók elterjedésének egyik gátja egyrészt az ár, az alacsony hatótávolság, valamint a hiányos töltőhálózat. Az ACEA korábbi adatai szerint az Európai Unióban tíz olyan tagállam van, amelyben 100 kilométerenként átlagosan egyetlen töltőállomást sem találni az elektromos autók feltöltéséhez. Egyelőre többségben vannak azok az országok, amelyek töltőhálózata nem lenne képes kiszolgálni egy olyan társadalmat, amelynek tagjai jellemzően villanyautókon járnak. Az említett tíz ország többsége kelet-közép-európai, köztük van Magyarország is, Görögország a kakukktojás.