Csehország legfontosabb gazdasági ága, az autógyártás szomorú évet zárt 2020-ban - írta a Radio Praha. Az autógyártó üzemek termelése 19,2 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, amihez hasonló visszaesést még nem jegyeztek fel az ágazat történetében. Az autóipar teljesítménye ezzel a 2014-es szintre hanyatlott vissza - derült ki a helyi autóipari szakmai szövetség számaiból.
A visszaesés ellenére 1,15 millió autó gördült le a három csehországi összeszerelő üzem futószalagjairól. Ennek közel háromnegyedét a Skodánál állítottak elő, amely az ország legnagyobb exportáló vállalata. A Skoda teljesítménye 17, 4 százalékkal zsugorodott. Az eredmény rosszabb lett volna, ha a Skoda nem tudta volna növelni európai piaci részesedését, illetve oroszországi és törökországi eladásait.
A Hyundai Motor Manufacturing Czech észak-moráviai gyárában majdnem 23 százalékkal, 239 ezerre esett vissza a termelés, miközben a TPCA-nál (az idei évtől, miután immáron egyedül a Toyota üzeme, TMMCZ-re változott a neve) 21,7 százalékkal, 165 ezerre esett vissza a termelés. Az autóipari szövetség részletes adati szerint a tavaszi leállás után ősszel ismét a cseh ipar motorjává vált az autógyártás. A hazai piacon 97 ezer hazai gyártású új autó kelt el, ami a tejes újautó-piac közel fele.
A járműgyártás másik ága, a buszgyártás szintén zsugorodott, bár csupán 2,8 százalékkal. Összesen 5070 busz készült Csehországban 2020-ban, aminek nagyját, 4518-at az Ivecónál gyártottak. Az ország egyetlen teherautó-gyártója, a Tata Truck 1180 teherautót állított elő, ami csak eggyel kevesebb a 2019-esnél. A Jawa motorkerékpár-gyártó termelése 44 százalékkal csökkent.
A csehországi helyzet Magyarország számára is intő jel lehet, mind két országban az ipari kibocsátás negyedét adja a szektor. A cseheknél 9, itthon a GDP 6 százalékát teszi ki az autóipar.