„A történelmi kakaóárak várhatóan korlátozzák az idei nyereségnövekedést” – osztotta meg Michele Buck, a Hershey Company elnök-vezérigazgatója. Ez a jóslat folytatódó tendenciát jelentene, mivel a vállalat a 2023-as negyedik negyedévre is 11,5 százalékos nettó nyereségcsökkenést jelentett.
A Hershey messze nincs egyedül, ugyanis a Cadbury is az összetevők – köztük a kakaó és a cukor – növekvő költségeit jelölte meg az egyik legnagyobb kihívásként a jövőre nézve. És bár az infláció minden bizonnyal szerepet játszik, úgy tűnik, a költségnövekedés nagy része nem az ő befolyásuk alatt áll.
A legutóbbi kakaószezonban a Swiss Platform for Sustainable Cocoa jelentése szerint közel 5 millió tonna kakaót termeltek világszerte. Ennek tömeges többségét – 60 százalékát – azonban Elefántcsontparton és Ghánában termesztették, amelyet Ecuador követett mindössze 9 százalékkal – írja a BBC.
Túl meleg van és a csempészet is problémát jelent
A kakaó, akárcsak a kávé, az éghajlatváltozással szemben érzékeny növény. És ahogy a Fairtrade Alapítvány 2023-as jelentése megállapítja, 2050-re az olyan kakaótermelő régiók, mint Elefántcsontpart és Ghána, túl melegek lehetnek a termesztéshez. A jelenlegi El Niño időjárási minta pedig a szokásosnál szárazabb időjárást okoz a régióban, ami drasztikusan csökkenti a terméshozamot. De nem a kedvezőtlen időjárás az egyetlen rossz hír.
Az Agri-Way Partners arról számolt be, hogy a Ghánai Kakaótanács 14 éves mélypontra csökkentette a 2023-2024-es termelési előrejelzését a kedvezőtlen időjárás, a termésbetegségek és a csempészet miatt.
Az AFP szerint ugyanis a csempészet 150 000 tonna kakaó elvesztéséért volt felelős Ghánában a tavalyi szezonban, ami 600 millió dollár bevételkiesést jelentett.
Az Agri-Way megjegyezte, hogy a kakaótermelők valószínűleg nem tudják teljesíteni a kakaószerződések egy részét a második szezonban. Ezek a nem teljesített szerződések pedig ahhoz vezettek, hogy a régióban több kakaógyár leállította a feldolgozást, mivel már nem engedhetik meg maguknak a nyers bab megvásárlását – jelentette a Reuters.
Ezt a pénztárcánk is megérzi
A fogyasztók számára ez valószínűleg sokkal magasabb árakat jelent. Ahogy az Investopedia beszámolt róla, az Egyesült Államokban a csokoládé kiskereskedelmi ára 2023-ban 10 százalékkal emelkedik, ami körülbelül háromszorosa a fogyasztói inflációnak. A Hershey's már 2023-ban 9 százalékkal emelte az árakat az észak-amerikai édesipari csokoládé és egyéb édesség termékeinél.