Az európai és az amerikai gyártók ugyanis nem vásárolhatnak gyapotot az ujgurok lakta Hszincsiangból, ahol a kommunista karhatalom rabszolga munkára kényszeríti a muszlim többséget.
A Trump-kormányzat még 2020 decemberében blokkolta az amerikai vállalatok számára a gyapottermékek importját, ezért számos kínai cég most az Egyesült Államokban termesztett gyapotot vásárolja meg, dolgozza fel és küldi vissza azokat az USA-ba. Emellett több nagyvállalat is elállt a Hszincsianggal kapcsolatos üzlettől annak rabszolgamunkával kapcsolatos botránya miatt.
A Levi Strauss&Co. (Levi's) hétfőt azt közölte, hogy a legtöbb termékköltségét 2022 első félévéig alacsony, egyszámjegyű infláció mellett alkudta ki, a második félévre pedig közepes mértékű emelkedésre számít. Chip Bergh elnök-vezérigazgató, aki még a 2011-es pamutár-robbanás idején csatlakozott a vállalathoz úgy véli, a költségek kezeléséhez most mégis jobb helyzetben vannak, részben a szélesebb körű forgalmazásnak köszönhetően. Bergh kiemelte, az inflációs nyomás miatt már a második negyedévben 5 százalékos áremelést hajtottak végre termékeiken - olvasható a Sourcing Journal cikkében.
A Cotton Inc jelentése szerint, még nem tudni viszont, hogy a gyapotár jelenlegi emelkedése meddig tart ki és ez milyen hosszútávú következményekkel jár majd a gyártóknak. Azt azonban leszögezték, nagy valószínűséggel nem érik el a tíz év ezelőtti szintet, mivel a világ nem küzd ellátási hiánnyal. A becslések szerint Kína legalább ötször-hatszor annyi gyapotot tartalékol, mint tíz éve, de a kínai magánkészletek is megháromszorozódtak a 2010 és 2011-i időszakhoz képest.
A legtöbb referenciaár szeptember vége óta megugrott: miután a múlt hónap nagy részében fontonként 1,03 dollár közelében kereskedtek, addig ez október közepére már 1,20 dollárig emelkedett. A kiugrás azért nem érződött még az ellátási láncban, mert a termékeket még a hónapokkal korábban vásárolt pamutból készítették - hangsúlyozták.
Arról korábban a Napi.hu is beszámolt: több ruhabolt már most azzal számol, hogy a karácsonyi szezonban alig lesz készlete vagy az alapanyag- és szállítmányozási árak emelkedései miatt drágábban kell értékesíteniük a termékeket. A koronavírus-járvány miatt pedig sok cég gyártási gondokkal is küzd. Elsőként a Nike jelentette be szeptemberben, hogy Vietnamban, az újabb karanténintézkedések miatt le kellett állniuk, így készlethiány várható a boltokban a cipőikből.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Újabb szigor jön az egészségügyben

Ijesztő dolgot találtak a Covid-oltásokban, a szomszédban már nem kérnek belőle

Nem fogja elhinni, hogy kiknek adta Ferenc pápa az utolsó vagyonát

Trump többször feltette a kérdést Orbánnak: „Viktor, mikor léptek már ki az Európai Unióból?”

Sírba viszik a titkokat, Faraday-kalitka lesz a Sixtus-kápolnában

Kamatugrás: közel 8 százalékra vált az egyik legnépszerűbb állampapír

Nem maradt választásunk: elbuktuk az eurószázmilliókat

Jobbak vagyunk, mint Ausztria, és ezt maga az Eurostat állítja

Ausztriának befellegzik, jön a recesszió
