Bár már jó ideje vannak olyan zónák Olaszországban, ahová környezetvédelmi okokból autóval napközben csak az hajthat be, aki az adott kerületben lakik vagy oda jár munkába (ilyen ZTL zónákat alakítanak ki általában a nagyvárosokban, mint például Milánóban, Torinóban), de a kormány ezt a korlátozást tovább erősítette volna.
A terv és a nyári hírközlések szerint 2023. szeptember 15-től Euro 5-ös dízelstopot vezettek volna be az iparosodott északolasz Piemonte régióban - írja az Autószektor, a sicurauto.it információi alapján.
Bár nem az összes településre vonatkozott volna a tilalom, „csak” 76 nagyobb városra, ezt sokan megsínylették volna.
Szám szerint 140 ezer családról van szó, akik jelenleg is Euro 5 szabvány szerint üzemelő autót használnak.
Ennyien biztosan nem tudták volna lecserélni a kocsijukat rövid időn belül – gyakorlatilag hetekről beszélünk, amit a rendelet hagyott volna számukra az új autó vásárlására. Kormányzati anyagi segítségről, ösztönzőkről pedig szó sem esett.
És persze megoldatlan kérdés lett volna, hogy mi lesz a régi autójukkal, mert az, ha ki van tiltva számos városból, ugyan kinek kell megvételre?
Ezt az őrültséget nem kockáztatták meg az olasz vezetők sem - írja a lap, Szeptember 7-én a kormány törvényerejű rendelettel elhalasztotta az Euro 5-ös dízelek leállítását Piemontban. 2024. október 1-től a legalább 30 000 lakosú, megfelelő helyi tömegközlekedési hálózattal rendelkező települések, ahol magas a légszennyezettségi érték, jogosultak az Euro 5-ös dízelmotorok betiltására. A rendelet betartása itt viszont kötelezővé válik 2025. október 1-től