Jörg Leichtfried osztrák közlekedési miniszter egy szerdai német lapinterjúban elmondta, hogy a Németországgal szomszédos államok, valamint Szlovénia, Szlovákia és Magyarország szerint a tervezett német szabályozás ellentétes az uniós joggal, ezért képviselőik részvételével szerdán Brüsszelben egyeztetést tartanak egy "közös szövetség" megalakításának céljával. Az osztrák miniszter a Madsack német médiacsoport regionális lapjai közös szerkesztőségének (RedaktionsNetzwerk Deutschland - RND) adott interjúban kiemelte, hogy Berlinnek ellenállásra kell berendezkednie.

A külföldi autósokat terhelő úthasználati díjról 2015-ben fogadtak el törvényt Németországban. Az Európai Bizottság a jogszabály miatt kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen, a hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva. A német kormány szerdai közleménye szerint a módosítás biztosítja, hogy a szabályok megfeleljenek a közösségi jognak, és így a brüsszeli bizottság leállíthatja az eljárást, amint a törvényhozás két háza - Bundestag, Bundesrat - elfogadja a kormány javaslatát.

A tervek szerint a díjfizetési rendszert 2019-ben vezetik be. Fizetni mindenkinek kell, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik. A szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt, így a megtakarítás a legmodernebb - Euro 6 besorolású motorral működő - kocsik esetében meghaladja az úthasználati díjat.

A külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük, a tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg. A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül a kormányzati közlemény szerint. A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" - idézték Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési minisztert.

A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt jelent, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek majd be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják. Németország a tizenhatodik uniós tagállam, ahol a gépkocsikat terhelő útdíjat vezetnek be. A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell.