A nemzetközi hitelminősítő tanulmánya szerint a brit polgári repülési ágazatban egy ilyen forgatókönyv például "egyenesen drámai" következményekkel járna. Egyezség híján megszűnne ugyanis azoknak a szerződéseknek a nagy-britanniai hatálya, amelyeknek London az Egységes Európai Légtér (ECAA) keretén belül, az Európai Unió tagjaként jelenleg részese. A légitársaságok így egyik napról a másikra elveszíthetnék légiforgalmi jogosultságaikat Nagy-Britannia és az ECAA-tagországok között, valamint Nagy-Britannia és azon külső országok között is, amelyekkel az ECAA-térségnek légiforgalmi megállapodása van.
A Ryanair az összes járatát törölné
Erre a kockázatra a minap Michael O'Leary, a legnagyobb európai diszkont légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója is felhívta a figyelmet. O'Leary az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottságának meghallgatáson kijelentette: "valós az esélye" annak, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból, a brit EU-tagság megszűnésének legvalószínűbb időpontja, 2019 márciusa után "napokra, hetekre vagy akár hónapokra is" leáll a légiforgalom a brit repülőterek és az Európai Unió tagállamai között. Hozzátette: a Ryanair kész törölni az Egyesült Királyságba közlekedő és onnan induló összes járatát, ha a jövő év szeptemberéig nem születik egyezség London és az EU között.
Csapás lenne az atomenergiára is
A Moody's Investors Service tanulmánya szerint a megállapodás nélkül megszűnő brit EU-tagság az infrastrukturális ágazatokra is jelentős hatással lenne, mivel elvesznének azok az intézményi keretrendszerek, amelyeknek Nagy-Britannia az EU tagjaként részese. A hitelminősítő kiemelte, hogy ha megszűnne a brit tagság például az Európai Atomenergia Közösségben (Euratom), akkor Londonnak új felügyeleti rendszert kellene létrehoznia az atomenergia-ágazatban, és új együttműködési megállapodásokat kellene kötnie más országokkal.
Erre azonban kevés idő lenne, és ilyen megállapodások híján Nagy-Britannia - az ágazat számára szükséges egyéb termékek, szolgáltatások és szabadalmak mellett - még nukleáris fűtőanyagot sem tudna importálni - áll a Moody's elemzésében.
Recesszió is lehet belőle
A hitelminősítő szerint összességében a megállapodás nélkül megszűnő brit tagság valószínű következményei között lenne a brit gazdaság növekedésének lelassulása, sőt a recesszió is, ez pedig a brit vállalati szektor jelentős részének adósminőségére is egyértelműen nyomást gyakorolna.
A recesszió kockázataira más nagy londoni elemzőházak is felhívták a figyelmet. Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőközpont, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) minapi helyzetértékelésében közölte: megítélése szerint a brit gazdaság növekedési üteme a következő hónapokban meredek ívben lassul, és csak az erőteljes külkereskedelem miatt lesz elkerülhető a recesszió.
A Moody's már most is leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást tart érvényben az "Aa1" szintű - a lehetséges legjobb "Aaa"-nál egy fokozattal gyengébb - brit államadós-osztályzatra.
A cég egy héten belül másodszor foglalkozik átfogó elemzésben a brit EU-tagság megszűnésének várható gazdasági következményeivel. A múlt héten Londonban ismertetett előző tanulmányában közölte: a tavaly mért 1,8 százalékos növekedés után 2017-re 1,5 százalékos, jövőre már csak 1 százalékos növekedésre számít a brit gazdaságban. E lassulás fő okai között vannak a Moody's szerint a háztartások fogyasztási kiadásait terhelő tényezők és az üzleti beruházások bizonytalan kilátásai.
A Moody's szerint ebben a környezetben egyre nagyobb nyomás nehezedik az Egyesült Királyság szuverén hitelképességére, emellett növekednek a politikai és költségvetési kockázatok is az EU-tagság megszűnéséről folyó tárgyalások bizonytalanságai miatt. (Megint nagyot kaszáltak a németek)