Összesen 7,4 milliárd forintot fizettek ki a sohasem működő BKV-s elektronikus jegyrendszerért a német Scheidt & Bachmann-nak (S&B) - írja a G7 a BKK tájékoztatása alapján a besült projektet áttekintő cikkében. Az S&B szerződését egy éve mondta fel a cég az addig elvégzett kivitelezési és üzemeltetési munkák után.
Ez azonban nem a teljes összeg. A fővárosi közgyűlés a BKK tájékoztatása alapján idén tavasszal olyan előterjesztést fogadott el, amiben 8,8 milliárd forint szerepelt. Az eltérés oka az, hogy az S&B-vel kötött szerződés mellett 1,4 milliárd forintot fizettek ki egyéb költségekre, továbbá 99 millió forint elszámolása függőben volt.
Kapcsolódó
Tarlós István korábbi főpolgármester azt kommunikálta, hogy az rendszerhez megvásárolt eszközök megmaradnak, azokat a később fel lehet majd használni. Csakhogy a tesztelésre használt beléptetőkapuk és jegykezelők sosem kerültek a BKK tulajdonába, a kivitelező S&B várhatóan a napokban leszereli ezeket eszközöket. Néhány kétségesen integrálható szoftveren kívül csupán két szerver maradt a felmondott e-jegy-szerződés után a BKK-nál.
Az e-jegyrendszer helyett a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. bevezetett egy elég bonyolult okostelefonos applikációt, amit aztán e-jegyként próbáltak tálalni. Ez azonban messze nem az, amiről szó volt. Összességében az új városvezetés mínusz 6 milliárdról kezdheti a munkát, miután a bedőlt projekt hiteleit is ki kell fizetni. Ennyit használt fel ugyanis a főváros az e-jegyrendszer kiépítésére felvett EBRD-hitelből.
Az új fővárosi vezetés számára a kiutat az jelentheti, ha a BKK csatlakozik az országos rendszerhez. A magyar államnak ugyanis van egy igen lassan fejlesztett, de működő projektje. Ez a NEJP kódnevű kezdeményezés a MÁV és a Volánbusz jegyrendszereinek digitalizálását és egységesítését tűzte ki célul. Ehhez jelentette be a csatlakozást Tarlós István. Mivel azonban fővárosi tömegközlekedés erősen eltér az előbbi kettőtől, nagyon nagy technikai fejlesztési feladat lenne hozzáigazítani a NEJP-et a BKV igényeihez.