Az E10 benzin megjelenése 2019 év végén borzolta az autósok idegeit, miután kiderült, hogy bizonyos régebbi típusok motorjának nem tesz jót ez az üzemanyag. A korábbi "sima" E5 benzint az európai uniós szabályoknak való megfelelés jegyében kellett lecserélni, az ugyanis csak legfeljebb 5 százaléknyi bioetanolt tartalmazott, szemben utódjával, amely már 10 százalékot.
Ennek környezetvédelmi okai voltak, hiszen kevesebb fosszilis, nem megújuló energiahordozó szükséges az üzemanyag előállításához.
A problémát az okozza, hogy azoknál a - jellemzően öregebb - autóknál, amelyeket nem ilyen üzemanyag-fogyasztásra terveztek, egyes gumi- és műanyagalkatrészek károsodhatnak, gyorsabban öregedhetnek, repedezetté válhatnak. Emellett a magasabb alkoholtartalmú benzin több nedvességet köt meg, amely fokozza a korrózióveszélyt azoknál a járműveknél, amelyekben nem rozsdamentes fém alkatrészekkel is érintkezik az üzemanyag.
Az ACEA - amelynek a friss jelentése innen tölthető le - korábban és most is azt javasolja, hogy akinek az autója nem kompatibilis az E10 benzinnel, az tankoljon továbbra is E5-öt. Sajnos ezek jellemzően drágábbak, hiszen az uniós rendelet nem vonatkozik a 98-as vagy 100-as oktánszámú, prémium üzemanyagokra.
Lássuk a márkákat!
ACEA listája felsorol néhány modellt ugyan, de egyes gyártók annyival oltják meg az E10-kompatibilitás kérdését, hogy "mindenki nézze meg a saját autója kézikönyvében, hogy mit kell tankolni". Így tesz például a magyar piacon meghatározó Suzuki is.
A Skodánál azt mondják, hogy az 1994 és 2001 között gyártott 1,3-as motorral szerelt Feliciákat érinti a probléma, de azok sem nyugodhatnak meg, akik ez előtti modellekkel - például Favorit, Forman - rendelkeznek.
Az Opel mindössze egy motort jelez, amibe nem érdemes E10-et tankolni, ez pedig a Z22YH jelzésű 2,2 literes direkt befecskendezésű motor, amelyet Vectrákba, Signumokba és korai Zafirákba szereltek.
A Ford azt közölte, hogy a probléma nem érinti az 1992 után eladott autókat, de egy kivétel akad: a 2003 és 2007 között értékesített 1.8 SCI Mondeo, amelybe szintén nem érdemes E10-et tankolni.
A VW arra figyelmeztet, hogy a 2000 és 2006 közötti, első generációs FSI motorokba nem érdemes E10-et tankolni, de a hasonló korú MPI és TSI motorokkal szerelt kocsik tulajdonosainak nem érdemes aggódniuk.
Érintett WV-modellek:
- Lupo 1.4 (77 kW) (2001-2004)
- Polo 1.4 FSI (63 kW) (2002-2006)
- Golf IV 1.6 FSI (81 kW) (2002-2004)
- Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (2002-2006)
- Bora 1.6 FSI (81 kW) (2002-2005)
- Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) (2002-2005)
- Golf V 1.4 FSI (66 kW) (2004-2005)
- Golf V 1.6 FSI (85 kW) (2004)
- Golf V 2.0 FSI (110 kW) (2004)
- Touran 1.6 FSI (85 kW) (2003-2004)
- Touran 2.0 FSI (110 kW) (2004)
Ez jellemző a VW-csoportba tartozó Seatra is.
Érintett modellek:
- Toledo 2.0 FSI (110 kW) (2005-2006)
- Leon 2.0 FSI (110 kW) (2006)
- Altea 2.0 FSI (110 kW) (2005-2006)
- A2 1.6 FSI (2003-2005)
- A3 1.6 FSI (2004)
- A3 2.0 FSI (2004)
- A4 2.0 FSI (2003-2004)
A cég arra is felhívja a figyelmet, hogy azokba az A4-es modellekbe, amelyeket 2001 és 2008 között gyártottak (a kombi esetében ez az időszak 2002-2008) és amelyekbe OEM állófűtést szereltek szintén nem érdemes E10-est tankolni. Ez a kitétel azonban csak a hidegebb éghajlatú országokra vonatkozik és természetesen csak a fűtési szezonban.
A BMW csak annyit közöl, hogy nincs olyan modellje, amelyet veszélyeztet az E10, de a minimális oktánszámra vonatkozó utasításokat mindenki tartsa be, ezt pedig a kezelési kézikönyvben lehet megtalálni. A cégcsoportba tartozó Mini esetében a 2000 utáni modelleknél nem kell "félni".
A Merdecesnél azt mondják, hogy elsősorban a háromutas katalizátor nélkül szerelt - vagy utólag beépített - modelleket érinti a probléma, amelyek jellemzően már 25 évnél idősebbek. Vannak azonban kivételek: az első generációs direkt befecskendezésű C200 CGI (W203) és a CLK 200 CGI (C209), amelyeket 2002 és 2005 között gyártottak. Utóbbiak esetében szintén érdemes kerülni az E10-et. A Smart esetében nincs korlátozás.
A Lexus esetében az 1998 után gyártott modellekbe lehet a magasabb bioetalon tartalmú üzemanyagot tankolni, kivéve három modellt:
- IS 250 4GR-FSE (2005-2007)
- GS300 3GR-FSE (2005-2007)
- LS460 1UR-FSE (2006-2007)
Társmárkája, a Toyota is 1998-at jelölte meg, mint a határidőt, ami után nem kell aggódni az E10 miatt, azonban itt is van két kivétel:
- Avensis 2.0 1AZ-FSE (2000-2008)
- Avensis 2.4 2AZ-FSE (2003-2008)
A Volvónál azt mondják, hogy az 1976 után gyártott autókat nem érinti a kompatibilitási probléma, kivéve azokat az S40 és V40 modelleket, amelyeket a 90-es évek közepén gyártottak 1.8 GDI motorral.
A Renault néhány kivételtől eltekintve az 1997 előtt gyártott kocsikkal kapcsolatban adott csak ki figyelmeztetést. A kivételek a következők:
- 19
- Megane 1 2.0 F5R 700
- Megane 1 2.0 F5R 740
- Laguna 2 2.0 F5R 782
- Laguna 2 2.0 F4R 764
- Laguna 2 2.0 F4R 765
- Espace 4 2.0 F4R 790
- Espace 4 2.0 F4R 794
- Velsatis 2.0 F4R 762
- Velsatis 2.0 F4R 763
- Avantime 2.0 F4R 760
- Avantime 2.0 F4R 761
A Daciát - mármint az újhullámos autókat - nem érinti a probléma.
A Peugeot, a Citroen és a DS 2000 után gyártott modelljeibe lehet nyugodtan E10-et tankolni.
Nem érintett a Kia és a Hyundai sem.
A Hondánál az elektronikus vezérlésű üzemanyag-befecskendező rendszer (PGM-FI) a vízválasztó: amelyekben van ilyen, abba mehet az E10, amelyikben nincs annál jobb az E5-nél maradni. Utóbbi egyébként javarészt az 1995 előtt gyártott autókat érinti.
A Mazda közlése szerint a 2002 után gyártott kocsiknál nem kell aggódni.
A Nissannál a határ a 2000-es modellév.
A Mitsubishi esetében a 2007-ig gyártott közvetlen befecskendezéses GDI motoroknál kell kerülni az E10-et.
A Subarunál egyszerű a kép: amelyik kocsit 1991 után gyárottak, azt nem érinti a probléma.
A Jaguárnál a határ 1992, társánál a Land Rovernél pedig 1996. Az ezeknél újabb autókba mehet az E10 korlátozás nélkül.
Az Alfa Romeónál figyelni kell, mert csak a 2011 után gyártott modellekbe lehet E10-et tankolni, de a cég felsorolja azokat is, amelyek esetében nincs korlátozás annak ellenére, hogy 2011 előtt gyártották azokat:
- Minden Mito
- Minden Giulietta
- 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
- 8C: 4.7 32V
A Fiat azt közölte, hogy az Euro 3-as és újabb autóknál nincs korlátozás, vagyis 2000 után, de itt is vannak kivételek, amelyeknél érdemes megmaradni az E5-nél.
- Barchetta: 1.8 16V
- Bravo/Brava (182): 1.6 16V
- Doblò: 1.6 16V
- Marea: 1.6 16V, 2.0 16V
- Multipla: 1.6 16V
- Palio: 1.6 16V
- Punto (188): 1.8 16V
- Stilo: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V