Jelentősen eltérnek az alternatív meghajtású - azaz a tisztán elektromos, konnektorról tölthető hibridek, a hibrid és a gázüzemű járművek - eladásai az uniós tagállamokban - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból.
Szakadékok minden irányban
Eric-Mark Huitema, az ACEA igazgatója szerint, bár az alternatív meghajtású járművek átlagos piaci részesedése emelkedik, az uniós tagállamok közötti hatalmas különbségek aggasztóak. Beszédes adat, hogy míg Lettországban például mindössze 93 darab tisztán elektromos és a konnektorról tölthető hibrid autó van az utakon, addig Németországban már 67 ezerre rúgott a számuk.
Az elektromos meghajtású autók száma egyébként egész Közép- és Kelet-Európában alacsony: Lengyelországban például a személyautó-eladások mindössze 0,2 százalékát tették ki az ilyen járművek. Az elektromos meghajtású autók részesedése leginkább csak Nyugat-Európában haladja meg az 1,5 százalékot.
Azonban nemcsak a kontinens keleti és nyugati része között húzódik szakadék, hanem az északi és déli államok között is jelentős különbségek vannak. Az elektromos autók tavaly az autóeladások kevesebb mint 1 százalékát tették ki Olaszországban és Spanyolországban, holott előbbi az EU harmadik, utóbbi a negyedik legnagyobb gazdasága.
Az ACEA felhívja a figyelmet arra is, hogy, ha az EU el akarja érni a 2025-re és 2030-ra kitűzött szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó céljait, akkor az alternatív meghajtású járművek eladásának minden tagállamban fel kell gyorsulnia.
Így néz ki a piac
A 67 ezer elektromos autójával Németország vezeti a villanyautós toplistát. A második az Egyesült Királyság közel 60 ezer elektromos autóval, a harmadik hely pedig Franciarországé, ahol több mint 45 ezer ilyen gépkocsi van az utakon.
Lettország mellett a többi Balti állam, Észtország és Litvánia is a sor végére került, előbbiben 118, utóbbiban 143 villanyautót tartottak nyilván. Bulgária és Szlovákia is gyengén szerepel 220, illetve 293 elektromos kocsival.