Az elektromos autók hamarosan jóval nagyobb szeletet kapnak az európai autópiacból: 2020/2021 re várható a fordulópont az eladásokban. Egészen a közelmúltig újdonságként kezelték az elektromos autókat a piacon, de a jövő egészen másképp fest majd a Transport & Environment (T&E) uniós közlekedési kérdésekkel foglalkozó szervezet előrejelzéséből.
Jön a villanyautó-rengeteg
A legtöbb gyártó készen áll a villamosításra, túllépik a "technológiai semlegesség" megközelítését, és inkább az elektromos autók mennyiségének növelésére összpontosítanak. Többéves növekedés után az EU-ban gyártott - és ennek eredményeként a piacon is elérhető - elektromos modellek száma megugrik. Míg 2018-ban összesen 60 autótípus volt elérhető, legyen az tisztán elektromos, hibrid vagy hidrogénüzemanyag-cellás modell, ez a szám
- 2020-ra 176-ra,
- 2021-re 214-re,
- 2025-re pedig 333-ra emelkedik.
Mindez összefüggésben van azzal, hogy 2020/21-re az EU-ban 95 g/km lesz az új autók széndioxid kibocsátási maximuma, illetve számos ösztönzővel segítik majd az autógyártókat azért, hogy megfelelő átmenetet teremtsenek az új környezetvédelmi előírások betartásához. A T&E és az IHS Markit piackutató cég által közzétett előrejelzés alapján az elektromos járművek gyártása Európában várhatóan hatszorosára nő majd 2019 és 2025 között. Ez számokban kifejezve nagyjából 4 millió autót és kisteherautót jelent, ami több mint az egyötöde az EU gépjárműgyártási volumenének. A T&E szerint, ha a gépkocsigyártók tartják a terveiket, akkor ez több mint elégséges ahhoz, hogy megfeleljen a közelmúltban elfogadott 2025-es EU széndioxid-szabályozásnak.
Konkurenciaharc
A gyártók között nagy verseny jöhet: 2012-ben mindösszesen négy cég, a PSA/Peugeot-Citroen és leányvállalatai, a Renault-Nissan- Mitsubishi, a Tesla és a Volvo osztozott az európai elektromosautó-piacon, 11 különböző típust kínálva, 2013-ban már belépett a piacra a BMW és a Volkswagen is, két - két típust megjelentetve, de újat hozott a Ford és a Daimler is abban az évben. A szektorban 2018-ig lassú, de biztos emelkedés volt jellemző, több mint hatvan modell állt már a kereskedésekben új gazdára várva.
Az idén már majdnem 100 autó közül lehet választani, 2022-ben pedig már 250 modell lehet a palettán. A T&E cikke szerint 16 gyártó ígér biztosan villanyautót, köztük a Suzuki is, de nagy eséllyel a Volkswagen konszern, a PSA, vagy Toyota autói lesznek a fókuszban.
Mi lesz az akkumulátorokkal?
Nemcsak az európai autók, de az európai gyártású akkumulátorok jövője is biztosított. Jelenleg 16 lítium-ion akkumulátorokat gyártó üzem létezik és előreláthatólag újak is jönnek.
Ezek pedig 2023-ban akár 131 gigawattóra akkumulátor-termelési kapacitást biztosítanak majd, illetve 5 éves terveikben akár ennek a dupláját is képesek lesznek előállítani. (A villanyautó-akkumulátorok piacáról szóló részletes cikkünket itt olvashatja el.)