A gyalogosok vagy a bringások általában nem hallják, ahogy a hátuk mögül közeledik feléjük egy elektromos rolleren közlekedő társuk, csak akkor veszik észre, hogy majdnem ütköztek egy ilyen járművel, amikor egy röhögő tinédzser, egy kínai turista vagy egy francia üzletember a roller szűk fellépőjén állva eldönget mellettük. Így közlekednek a Párizsiak manapság - derül ki Victor Mallet, a Financial Times (FT) publicistája beszámolójából. A francia főváros 2019-ben az elektromos meghajtású járművek kaotikus kísérleti terepévé vált.
A népszerű, sokszor kölcsönzött eleketromos trottinette-eken túl a gyalogosok között gurulnak azok az egy vagy egymás mellett elhelyezett két keréken gördülő társaik, amelyek csak jó egyensúlyérzékkel megáldott embereknek ajánlhatók. Első látásra örömteli fejleménynek minősíthetjük, hogy ilyen szépen fejlődik az elektromos közlekedés és a járművek kölcsönzésében testet öltő közösségi gazdaság, ám hangsúlyozottan csak első látásra.
Nem tarthat sokáig
Ez ugyanis nem mehet így tovább - véli az FT cikkírója. A villanyrollerek száma várakozások szerint az év eleji 15 ezerről 40 ezerre nő Párizsban, nem csupán a biciklikkel lökdösődnek a korlátozott közlekedési folyosókért, hanem a benzinnel és gázolajjal hajtott járművekkel, a közös használatú elektromos autókkal, az elektromos biciklikkel, az elektromos gördeszkákkal és a gyalogosokkal is.
Egy olyan országban, mint Franciaország, amelytől enyhén szólva nem idegen, hogy a bürokrácia beavatkozzon az emberek életébe, elvárható, hogy véget vessen ennek a káosznak. Az első kérdés, a biztonság. Kevés villanyrolleres hord bukósisakot és az FT publicistája tud olyan balesetekről, amikor mind a kereken guruló, mind a lábain kolbászoló fél megsérült, miután ütköztek.
A második látványos gond a parkolás. A párizsi gyalogosoknak kerülgetniük kell a járdákon szétszórt, a lépcsőházajtók előtt elhagyott villanyrollereket, mivel a kölcsönzők többsége nem épít dokkolóállomásokat. Párizs helyhatósága már megelégelte ezt a rendetlenséget, és azt ígéri, hogy össze fogja szedetni a rollereket, amelyeket, ha egyszer hozzá kerültek, végleg eltűntet az utcákról.
Nem környezetbarát
Megkérdőjelezhető az az érv is, hogy a villanyrollerek a környezetbarát közlekedés eszközei. Például minden reggel és este hagyományos meghajtású kisteherautókkal szedik össze és viszik tölteni ezeket. Emellett a nem magántulajdonban lévő trottinette-ek gyakori célpontjai a vandáloknak. Vehemens és vélhetően nem színjózan fiatalok kedvenc szórakozása, hogy a Szajnába hajigálják ezeket.
A környezetvédelem elvét sérti az is, hogy a villanyrollerek élettartama riasztóan rövid, azaz nagyon gyorsan szemétté válnak. A Boston Consulting Group tanácsadó cég tanulmánya szerint egy átlagos kölcsönzött villanyroller használati ideje mindössze három hónap, miközben a cégeknek, amelyek bérbe adják ezeket, négy hónapra lenne szükségük ahhoz, hogy a járművön keressenek. Párizsban ráadásul ezt a mutató rosszabb lehet: vannak olyan rollerek, amelyek egy hónap alatt használhatatlanná válnak.