Ausztriában még mindig évente 760 ezer tonna élelmiszer landol a szemétben, amiből 577 ezer tonnát akár meg is lehetne menteni. A Wiener Tafel és a Danone aktuális felmérése alapján ugyanis az osztrák fogyasztók 52 százaléka azért dobja ki az élelmiszereket, mert nem biztos benne, hogy meg lehet-e azt még enni - derül ki Bécs város kereskedelmi irodájának közleményéből.
További 20 százalék azért kerül a kukába, mert rosszul tárolták, 18 százaléknak pedig lejárt a szavatossága. A felmérés azt is kimutatta, hogy különösen a fiatalabb generáció hajlik rá, hogy kétes esetben inkább kidobja az ételt, mert bizonytalan és kevesebbet tud az élelmiszerekről. A két vállalat éppen ezért indította útjára közös projektjét, a "Wiener Tafel-Sensorik Labor"-t, egy érzékenyítő workshopot, ahol a fiatalok az érzékszerveik segítségével ismerkedhetnek meg az élelmiszerekkel.
A 12 és 16 év közötti korosztályt egy tanfolyam keretein belül tanítják meg arra, hogy szaglásuk, ízlelőbimbóik, látásuk, hallásuk és tapintásuk segítségével állapítsák meg, hogy tényleg ki kell-e már dobni azt az almát vagy joghurtot, vagy mégiscsak lehet még valamit kezdeni velük.
Az egyik legegyszerűbb dolog, amit megtanítunk a tanfolyam résztvevőinek, hogy hogyan kell úgy bepakolni az élelmiszereket a hűtőbe, hogy annak különböző hőmérsékleti zónáit is figyelembe vegyük - magyarázza a Wiener Tafel munkatársa, Monika Heis.
A workshopot kimondottan az ifjabb generációra szabták, így a korosztálynak megfelelően nemcsak közös főzéssel, hanem instagram szelfirészleggel is várják a fiatalokat.
Az összesen 10 részből álló tanfolyamon lesz joghurtkóstolás és túrókészítés is, de a fiatalok egy mikroszkóp segítségével közelről nézhetik meg, hogy mennyire félelmetes is a penészgomba. Az érzékenyítő laboratórium egy jól bevált koncepció továbbgondolása, egy hasonló projekt már évek óta jól működik a kisiskolások és a náluk is fiatalabb korosztály körében.
Fotó: Höhere Graphische Bundes-Lehr- und Versuchsanstalt / Thomas Gneist