A kiskereskedők és a gyártók is tisztában vannak azzal, hogy milyen nehézségekkel kell szembesülniük a globális szállítmányozási cégeknek az elmúlt időszakban. Ezért a szokásosnál korábban és nagyobb mennyiségű árura adják le pánikszerűen a rendeléseiket, amivel tovább súlyosbítják a helyzetet - mondta a CNBC-nek Jonathan Savoir, egy az ellátási láncok technológiájával foglalkozó cég, a Quincus vezérigazgatója.


A globális ellátási láncok idén egész évben akadoztak többek között a járvány utóhatásai és a Szuezi csatornában történt hajóbaleset miatt, amelyet csak súlyosbított a gazdaságok újranyitásakor jelentkező hatalmas kereslet. Ezt nehezíti jelenleg az Európában és Kínában kialakult energiaválság, utóbbi országban az energiahiányra a termelés korlátozásával válaszoltak a helyi hatóságok.


Savoir a folyamatot terelőostor jelenségnek nevezte, amely azt írja le, hogy a kiskereskedelmi keresletben jelentkező kicsi változások hogyan hatnak vissza az ellátási láncon keresztül a viszonteladókra, az elosztókra és végül a gyártó cégekre. A legnagyobb hatás a nyersanyag-beszállítóknál csapódik le jelenleg.


A problémák ismeretében a a nyersanyagokra, alkatrészekre és késztermékekre a szokásosnál korábban leadott rendelések miatt tovább hosszabbodnak a várakozási idők, s ez egy ördögi kör kialakulásához vezet. Az egész eredménye, hogy a kereslet előrejelezhetetlenné válik és nagyon sok megrendelés nem teljesül - írták az RBC Wealth Management szakértői egy korábbi elemzésükben.

Az RBC szakértői szerint a problémák nem fognak egyhamar megoldódni. Globális vizsgálatuk szerint a kikötők 77 százalékában a szokásosnál hosszabbra nyúlt a hajók ki és bepakolásának időtartama. A globális ellátási láncokban keletkezett zavarok miatt az IMF már csökkentette is a globális gazdaság növekedésére vonatkozó előrejelzését a múlt héten.