A hajózási óriások, köztük a svájci székhelyű MSC, a dán Maersk és a francia CMA CGM ebben a hónapban bejelentették, hogy további értesítésig leállítják az Oroszországba irányuló és onnan induló teherfoglalásokat. Ezzel csatlakoznak azon vállalatok egyre növekvő listájához, amelyek az ukrajnai invázió miatt kerülik Moszkvát.
Kedden pedig, miután Oroszország aláírta azt a törvényt, amely lehetővé teszi a hazai légitársaságok számára, hogy megtartsák a külföldi cégektől bérelt repülőgépeket, a Maersk bejelentette, hogy több tízezer hajózási konténert próbál visszaszerezni az országból - írja a Yahoo Finance.
"Jelenleg körülbelül 50 ezer konténerünk van Oroszországban" - mondta Soren Skou, a Maersk vezérigazgatója, aki azt is közölte, hogy ezek többsége üres.
"Szükségünk van rájuk, és nagyon nem szívesen hagyjuk őket Oroszországban. Emiatt még mindig van néhány kikötőbejárásunk Oroszországban" - tette hozzá.
Ugyanakkor az orosz tulajdonú és orosz irányítású hajók jelenleg nem tudnak bejutni az Egyesült Királyság, Kanada és az EU kikötőibe, miközben több mint 100 hajó és legénysége az orosz invázió óta az ukrán kikötőkben rekedt.
"Mindezek a hajók, amelyek már rakománnyal és legénységgel a fedélzeten utaznak a világ körül, a teljes senki földjén rekednek" - mondta Elisabeth Braw, az American Enterprise Institute vezető munkatársa nemrég a Yahoo Finance Live műsorában.
"Hová menjenek a rakományukkal? Nem tudják leszállítani. Nem tudják felvenni az új rakományt. És persze Ukrajna kikötői már le vannak zárva, és számos hajó ott rekedt ... Nem szeretném összehasonlítani azzal az abszolút tragédiával, ami az ukrán népet éri, de ettől függetlenül teljes a káosz a hajózási ágazat számára" - írta le a helyzetet.
Összességében az óceáni tartózkodási idők (a hajózási, a kirakodáshoz és a rakomány berakodásához szükséges idő) az elmúlt hetekben megnőttek. A FourKites valós idejű ellátási lánc méréssel foglalkozó platform szerint az európai kikötőkben az export tartózkodási ideje 36 százalékkal nőtt február 17. óta, míg az európai kikötőkben az átrakodási tartózkodási idő 41 százalékkal emelkedett.
Továbbá újabb járványügyi zárlatokat jelentenek Kína különböző tartományaiból, ami azt is jelenti, hogy az ellátási láncnak az elkövetkező hónapokban újabb zavarokra kell felkészülnie. Ez is akadályozza a konténerek mozgását, mivel az importőrök világszerte felkészülnek az év későbbi részében esedékes csúcsszezonra.
A vállalatok és a gazdaságok világszerte meginganak az ellátási lánc megszakadásainak hatásai miatt.
"Ha belegondolunk, hogy a globális hajózás mit tesz a világgazdaságért, a globalizált gazdaság elképzelhetetlen a hajózás nélkül" - mondta Braw.
A világ különböző részei között bonyolított kereskedelem 90 százalékát a hajózás adja. Ha a hajózás nem tud úgy működni, ahogyan eddig működött, akkor a gazdasági tevékenység csökkenését fogjuk látni
- foglalta össze a problémákat Elizabeth Braw.
Az olyan fuvarozók, mint a KLM Royal Dutch Airlines és a United Parcel Service (UPS) drágább üzemanyaggal töltik fel repülőgépeiket a hosszabb ázsiai útvonalakra, hogy a légtérzárak miatt elkerüljék Oroszországot. Eközben a repülőgép-üzemanyagárak az elmúlt hónapban több mint 35 százalékkal, az elmúlt 12 hónapban pedig 75 százalékkal emelkedtek.
Ezek a magasabb szállítási költségek valószínűleg a fogyasztókra is átterhelhetők, mivel drágábbá válik a gyártástól kezdve a romlandó árukig minden. Például az importált sajtok és gyümölcsök szállítása is sokkal költségesebb.
Az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos fejleményeket ezen a linken követheti.