Cseppet sem tréfás napra ébredtek a japánok április 1-jén: 17 éve először emelkedett a fogyasztási adó. (Ez lényegében megfelel más országokból ismert áfának.) Ebben a körben ötről nyolc százalékra ment fel az adó, a második fordulóban, 2015 októberében tovább növekszik tíz százalékra. Az emelésre a csillagászati magasságba, a GDP 240 százalékára emelkedett államadósság mérséklése és az elöregedő társadalom szociális költségeinek fedezése miatt van szükség.

Japán a világ legkisebb születésszámmal küszködő országai között van, az idősek aránya a fiatalokhoz képest szintén rendkívül magas, ami kétségessé teszi, hogy a gazdaság képes lesz növekedni a jövőben - emlékeztetett a BBC. A legutóbbi hasonló adóemelés után - akkor három százalékról öt százalékra ment fel a fogyasztási adó -, 1997-ben a gazdaság mély recesszióba hanyatlott, és Japán a defláció csapdájába került. Azóta szinte minden évben zsugorodtak az árak a szigetországban, ami a fogyasztókat vásárlásaik, a befektetőket beruházásaik halogatására ösztönzi.

Aggodalmak

Abe Shinzo miniszterelnök letette a főesküt, hogy minden szükséges lépést megtesznek az akkori folyamatok megismétlődésének elkerülése érdekében. Elemzők ugyanakkor úgy vélik, hogy az adóemelés kezelése az eddigi legnagyobb kihívás, amivel a gazdasági növekedés felpörgetésének ígéretével hatalomra került kormánynak szembe kell néznie. A legtöbben arra számítanak, hogy a Bank of Japán (BoJ) kénytelen lesz további monetáris enyhítéssel a gazdaság hóna alá nyúlni.

Az aggodalmak világos jele, hogy a BoJ több mint tízezer vállalat megkérdezésén alapuló Tankan hangulatjelentése azt mutatta, hogy az üzleti világ nem látja valami optimistán a jövőt. Ugyanez derült ki abból, hogy a termelés februárban nyolc hónapja nem látott tempóban zsugorodott. A tokiói kereskedelmi és ipari minisztérium adatai szerint januárhoz képest 2,3 százalékkal csökkent a vállalatok kibocsátása, szemben a januári 3,8 százalékos növekedéssel és a Reuters 0,3 százalékos bővülést előre jelző elemzői konszenzusával.

Roham

A tárca felmérésében megszólaló feldolgozóipari vállalatok 0,9 százalékos növekedést várnak márciusban, ám áprilisban 0,6 százalékos csökkenésre számítanak. Elemzők szerint a hullámzás oka a bizonytalanság: az adóemelés előtt nem merték feltölteni raktáraikat, mert a fogyasztás visszaesésére számítanak. Ezt erősíti az április elsejét, az adóemelést megelőző vásárlói roham.

Vannak optimista szakértők is. Mindenki nagyon ideges a 17 évvel ezelőtti adóemelés hatásainak esetleges megismétlődése miatt. Ugyanakkor nagy különbség, hogy most az üzleti világ és a társadalom viszonylag széles körben elfogadta a lépés szükségességét - idézte a BBC Martin Schulzot,a Fujitsu Research Intsitute elemzőjét. A fogyasztói kereslet erős, ami a szakember szerint csökkenni fog ugyan, de nem olyan nagyon, ahogyan azt sokan várják.