Elbukott az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságán az a javaslat, amelyben a képviselők egy csoportja azt javasolta, hogy az Európai Bizottság által tavaly eredetileg javasolt 55 százalékról 2030-ra 70 százalékra emeljék a 2030-ra kitűzött kibocsátáscsökkentési célt. A 2027-re vonatkozó átmeneti célszám szigorítása szintén nem ment át. Az autóipar képviselői már a kezdetektől ellenezték a kezdeményezést.

De elutasították a jogszabály felhígítására irányuló egyéb törekvéseket is, például azt, hogy az autógyártóknak 2035-ig nem 100 százalékos, hanem 90 százalékos kibocsátáscsökkentést írjanak elő – írja a Bloomberg.

A szavazás azonban érintetlenül hagyja a belső égésű motorok 2035-ig történő fokozatos kivonására vonatkozó tervet.

"Sajnálom, hogy nem tudtuk egy ambíciózusabb vállalásban megállapodni 2030-ra vonatkozóan" - mondta Pascal Canfin, a környezetvédelmi bizottság elnöke. "De az irányvonal továbbra is egyértelmű, és támogatja az Európai Bizottság javaslatát, amely szerint 2035-től csak a nulla károsanyag-kibocsátású járművek értékesítését engedélyezzük" – tette hozzá az EP-s politikus.

A közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele az egyik legfontosabb pillére az EU azon tervének, hogy az évszázad közepére elérje a klímasemlegességet, mivel ez az egyik olyan ágazat, ahol az elmúlt években nőtt a kibocsátás. Az Európai Bizottság a közúti közlekedést is be akarja vonni a szén-dioxid-piacba, amelyről a jövő héten lesz szavazás a környezetvédelmi bizottságban.

A személygépkocsikra vonatkozó rendeletről még az Európai Parlament egészének is szavaznia kell, mielőtt a tagállamokkal folytatódnának a tárgyalások, amelyek várhatóan még az idén lezárulnak. Az EU soros elnökségét betöltő Franciaország is benyújtotta kompromisszumos javaslatát, amely a Bloomberg által látott dokumentumtervezet szerint ragaszkodik a Bizottság 2035-ös céldátumhoz.

A bizottság megszavazott egy olyan módosítást, amely az átállás által várhatóan érintett kis- és középvállalkozások támogatását célzó finanszírozást irányoz elő. Az a javaslat, hogy a szintetikus és elektronikus üzemanyagoknak a kibocsátáscsökkentésért járó jóváírást adják, nem ment át.

Tájékoztatás

 A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja részeként valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.