Az infrastruktúrafejlesztések monitorozásával foglalkozó egyesület hétfőn tett közzé egy múlt héten készült 16 perces légi felvételt, amelyet a 47 kilométeres útszakasz fölött végigrepülő helikopterről filmeztek. Amint a képekhez mellékelt közleményben az egyesület megállapítja: nem az útépítő cégeken múlik, hogy a távból csupán 21 kilométeren folynak munkálatok. A hatóságok ugyanis nem szerezték meg a környezetvédelmi engedélyt, amely hiányában nem lehet kiállítani a munkálatok elkezdéséhez szükséges építési engedélyt. Így az útépítő cégek hiába kaptak utasítást már tavaly májusban a munkálatok elkezdésére, az állami intézmények késlekedése miatt nem láthatnak a munkához.
A felvételek tanúsága szerint az Aranyosgyéres és Maroskece (Chetani) közötti 15,7 kilométeres szakaszon az útépítő el sem kezdte a munkálatokat. A marosvásárhelyi Transilvania repülőtér és Marosugra (Ogra) közötti szakaszon állnak a legjobban az építők, de ezen a 13,7 kilométeres szakaszon sem indulhat meg korábban a forgalom. A Pro Infrastructura egyesület szerint ugyanis erre a pályaszakaszra a radnóti (Iernut) csomópontról lehetne felkanyarodni, amelyik építéséhez az állami hatóságok még nem bocsátották ki az építési engedélyt.
A Pro Infrastructura egyesület a Szállításügyi Minisztérium és a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) hozzá nem értését és a kivitelezőket visszafogó állami bürokráciát hibáztatja a kialakult helyzet miatt. Az egyesület szerint Razvan Cuc szállításügyi miniszternek azon kellene munkálkodnia, hogy az érintett intézményekkel együttműködve elhárítsa az építőket megbénító bürokratikus akadályokat.
Az Aranyosgyéres - Marosvásárhely autópályát az állam öt szakaszra osztotta, és mindegyik szakasz megépítésére más-más építőt keresett. A versenytárgyalások eredményeit 2015 januárjában hirdették ki, a kivitelezési szerződéseket 2015 márciusában írták alá, a munkálatok megkezdésére vonatkozó utasítást pedig 2016 januárjában, illetve májusában bocsátották ki. A Marosvásárhelyhez legközelebb eső szakasz kiválasztott építője már 2016-ban megelégelte a várakozást, és felbontotta a szerződést. Jelenleg a Marosvásárhelyhez közelebb eső szakaszokon folynak munkálatok.
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután csak 52 kilométer épült meg Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres között, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést. A román hatóságok újabb versenytárgyalásokat írtak ki több szakaszra, de egyelőre sehol sem sikerült újabb sztrádaszakaszokat megnyitni a forgalom előtt. Az Európai Bizottság áprilisban hozzájárult ahhoz, hogy az Aranyosgyéres és Marosvásárhely közötti építkezést az EU forrásaiból finanszírozza a román állam.
Mi a helyzet a román taxikkal? Olvassa el kapcsolódó cikkünket!