Az európai országok jó részében erősödött a gazdasági fellendülés, beleértve az összes vezető gazdaságot, az Egyesült Királyságot kivéve. Most fordul elő először a globális pénzügyi válság óta, hogy minden gazdaság növekszik - állapítja meg a Nemzetközi Valutaalap (IMF) friss előrejelzése (REO).
Az IMF szakértői az idei és a jövő évi gazdasági növekedést a novemberi előrejelzéshez képest felfelé módosították szinte minden európai országban. Az eurózónára vonatkozóan például idén és jövőre 0,4, illetve 0,3 százalékkal vár nagyobb tempót, Kelet-Európa 0,7, illetve 0,5 százalékkal nőhet gyorsabban, míg Délkelet-Európa gazdasága 0,6 százalékkal érhet el nagyobb GDP-növekedési ütemet a korábbi előrejelzéshez képest.
Gyorsulás után fék
A térség GDP-je 2017-ben 2,8 százalékkal nőtt a 2016-os 1,8 százalék után, amelyet főleg a belső kereslet húzott: kezdetben a magánfogyasztások, de az utóbbi időben már a beruházások is. Ez az ütem Európa esetében már idén is mérséklődik, 2,6 százalékra, majd jövőre 2,2 százalékra csökkenhet a lendület.
Brexithatás
Az Egyesült Királyságban a gazdasági növekedés tavaly 1,8 százalékra lassult, ami a következő években tovább mérséklődik (idén 1,6, jövőre 1,5 százalékra). A fékezésben leginkább a belső kereslet játszott szerepet, miután a reáljövedelmek lassabban emelkedtek, de benne volt a font gyengülése és a brexithez kapcsolható bizonytalanságok, amelyek a beruházásokat fogták vissza. Ezt ellensúlyozta valamelyest, hogy a gyenge font miatt megugrott külföldi kereslet, amely az export növekedéséhez vezetett.A legtöbb feltörekvő európai gazdaságban erős fellendülés volt, a régióban a GDP-növekedési ráta több mint duplájára, 3,7 százalékra emelkedett a 2016-os 1,6 százalékosról. A bővülés üteme meghaladta a 2017 novemberi előrejelzésben prognosztizáltat is - jegyzi meg az IMF. E térség gazdasága idén 3,1, jövőre 2,7 százalékkal bővülhet.
Ország/régió | 2017 | 2018 | 2019 |
Európa | 2,8 | 2,6 | 2,2 |
Eurózóna | 2,3 | 2,4 | 2,0 |
Egyesült Királyság | 1,8 | 1,6 | 1,5 |
Feltörekvő európai gazdaságok | 3,7 | 3,1 | 2,7 |
Közép-Európa | 4,4 | 4,0 | 3,4 |
Délkelet-Európa, EU-tagállamok | 5,7 | 4,5 | 3,3 |
Délkelet-Európa, nem EU-tagállamok | 2,3 | 3,4 | 3,5 |
FÁK-országok | 1,7 | 1,9 | 1,7 |
Oroszország | 1,5 | 1,7 | 1,5 |
Törökország | 7,0 | 4,4 | 4,0 |
EU | 2,7 | 2,5 | 2,1 |
Forrás: IMF REO, 2018. május, Napi.hu-gyűjtés |
Közép-Európa gazdasága 4,4, Délkelet-Európáé 5,8 százalékkal nőt. Ennek hátterében főleg az erős fogyasztás áll, amelyet a jelentős bérnövekedések hajtottak, de szerepet játszottak benne az uniós források által generált állami beruházások, valamint a magánberuházások mérsékelt bővülése.
Az IMF ennek kapcsán megjegyzi, hogy 2017-ben Magyarországon és Romániában az uniós források az állami beruházások mintegy felét, más tagállamban körülbelül harmadát finanszírozták. Lengyelországban a növekedést a diszkrecionális költségvetési költekezés, Romániában pedig a prociklikus fiskális politika támogatta.
Azonban e két térségre is igaz, hogy vissza fog esni a bővülés üteme, a Magyarországot is magába foglaló Közép-Európa esetében például idén 4, jövőre 3,4 százalékra.
Magyarország sem lesz kivétel
Magyarország esetében is igaz, hogy az IMF javított a növekedési prognózisán a tavaly novemberben kiadott előrejelzéshez képest: az ideit 0,4, a jövő évit 0,2 százalékponttal húzták fel. Ugyanakkor még így is igaz, hogy a magyar gazdaság sem lesz kivétel a lassulás alól. A friss prognózis szerint ugyanis a magyar GDP-ütem idén 3,8 százalékra lassulhat a 2017-es 4 százalékról, ami 2019-re 3 százalékra mérséklődhet.
Megnevezés | 2017 | 2018 | 2019 |
GDP növekedés (%) | 4,0 | 3,8 | 3,0 |
Belső kereslet (%) | 6,0 | 2,6 | 3,7 |
Bruttó beruházás (a GDP %-ában) | 22,4 | 24,0 | 23,8 |
Infláció (év/év, %) | 2,4 | 2,7 | 3,3 |
Munkanélküliségi ráta (%) | 4,0 | 3,8 | 3,5 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege a GDP arányában (%) | 3,6 | 2,5 | 2,4 |
Teljes költségvetési egyenleg (a GDP %-ában) | -2,0 | -2,1 | -1,9 |
Bruttó államadósság (a GDP %-ában) | 69,9 | 67,4 | 65,9 |
Forrás: IMF REO, 2018. május, Napi.hu-gyűjtés |
Az infláció a fejlett európai gazdaságokban még mindig mérsékelt, Kelet-Európában viszont kezd erőre kapni, ám a maginfláció - a jelentős béremelkedések ellenére - még így is meglehetősen alacsony. A fejlett európai gazdaságokban a Valutaalap 1,7 százalékos pénzromlási ütemet vár idén és jövőre, az eurózónában pedig idén 1,5, jövőre 1,6 százalékot jósol.
A feltörekvő európai gazdaságokban a pénzromlás üteme idén és jövőre 5,3 százalék lehet, a Magyarországot is magába foglaló Közép-Európában pedig 2018-ban 2,6, 2019-ben pedig 2,7 százalék.
A bérek emelése
A bérek növekedése Európában jócskán elétr a régi és az újabb tagállamokban: míg sok fejlett európai gazdaságban mérsékelt ütemben emelkedek a bérek, addig az új tagállamokban - köztük Magyarországon - a bérek növekedése jócskán felülmúlja az inflációt. Emögött a különbség mögött az IMF elemzői szerint az áll, hogy a legtöbb fejlett gazdaságban a bérek emelését a termelékenységgel hangolják össze, míg az újabb tagállamokban a termelékenység növekedését meghaladják a béremelések.
Így a fejlett gazdaságokban a vállalatok profitabilitása nagyjából stabil maradt a béremelések ellenére is, míg Kelet-Európában csökkent. Igaz, ezzel együtt a kelet-európai cégek profitabilitása még így is 10 százaalékponttal meghaladja a fejlett európai társaikét.
Minden szép és jó, de csak rövid távon
A kedvező növekedési kilátások azonban csak rövid távon maradnak fenn az IMF szerint, középtávon ugyanis több, főleg lefelé mutató kockázatot látnak az elemzők. A két legfontosabb a globális pénzpiacok túlértékeltsége, valamint a befelé forduló gazdaságpolitikák egyre növekvő tendenciája.
Az IMF szerint az európai piacok a legutóbbi pénzügyi turbulenciákat egészen jól átvészelték, miután a feltörekvő piacokon fennmaradt a tőkeáramlás. A részvénypiacok visszaesés azonban gyakran az alacsony növekedésnek és az infláció előfutára - figyelmeztet a Valutaalap. Miután a kamatok még mindig a nulla közelében vannak és a jegybankok unortodox politikát folytatnak, a további lazítás lehetősége egy újabb sokk esetén meglehetősen csekély, ezért lenne fontos kiépíteni a fiskális politika nagyobb mozgásterét.
Meddig tartható ez fenn?
A legfontosabb kérdés azonban az, hogy ez a fellendülés - még külső sokkok nélkül is - meddig tartható fenn. Egyrészt a kibocsátási résekre vonatkozó becslések enyhe pangás felé mutatnak a legtöbb gazdaságban, másrészt viszont a munkanélküliségi ráták még mindig magasak, különösen a kulcsgazdaságokban (főleg Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban).
Az IMF szerint az, hogy a fellendülés meddig marad fenn, a beruházások alakulásától függ. A probléma itt a Valutaalap szerint az, hogy a beruházások az elmúlt években általában véve visszafogottak voltak, főként cseréket szolgáltak, ráadásul sokkal gyengébb volt a lendület, mint az 1991-es globális válság után.
Emellett a beruházások alakulását még egy komoly kockázati tényező is fenyegeti, különösen a 2004 és 2007 között csatlakozott EU-országokban: a munkaerőhiány - többek közt a képzett munkaerő kivándorlása miatt.
Reformok kellenek
Ilyen körülmények között az IMF a fiskális mozgástér kiépítését és a potenciális növekedés javítását célzó reformok megvalósítását szorgalmazza. Ahol az infláció nyomott, a monetáris politikának továbbra is támogatónak kell maradnia, hogy biztosítsa az inflációs célok megközelítését. Ahol viszont a pénzromlás üteme már elérte a jegybanki célt, a monetáris politikának folyamatosan normalizálódnia kellene.
Az IMF szakértői a fejlett gazdaságokban a monetáris politikák folyamatos normalizálódására számítanak. A magyar és lengyel jegybank a várakozások szerint tovább folytathatja a nagyon alkalmazkodó monetáris politikáját. Magyarország esetében azonban arra figyelmeztet az IMF, hogy a jegybanknak készen kell állnia arra, hogy néhány gazdaságösztönző intézkedést visszavonjon, ha az inflációs nyomás emelkedik.
Sok országban a következő években a költségvetési hiányokat le kell hozni.
Európa feltörekvő gazdaságaiban a költségvetési kiigazásításnak a kormányzat hatékonyságának javítására kellene irányulnia, de ezek országokban az IMF szerint az intézményrendszerek és a kormányzás javításán is "dolgozni kell".
Mélyíteni kellene a GMU-t
Az eurózónával kapcsolatban pedig az IMF megjegyzi, hogy a jelenlegi fellendülés az európai Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) elmélyítésére is lehetőséget ad. Ennek keretében be kell fejezni a bankuniót, lehetővé kell tenni, hogy az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) az Egységes Szanálási Alap (SRF) biztosító intézményévé váljon, nagyot lépve a jobb kockázatmegosztás felé.
Az IMF szerint kívánatos lenne egy központi költségvetési kapacitás, amelyhez viszont a hozzáférést szigorú feltételekhez kötnék - például a költségvetési szabályoknak való megfelelést valami olyan mechanizmussal kombinálva, amely megakadályozza az országok közötti folyamatos transzfert.
A Valutaalap úgy véli, hogy mivel az Egyesült Királyság elhagyja az egységes piacot, még sürgetőbbé válik a tőkepiaci unió (CMU) kialakítása, melynek keretében harmonizálni kellene a fizetésképtelenségi szabályozásokat és a befektetőknek nagyobb határokon átnyúló védelmet kellene biztosítani.
Képünk forrása: Shutterstock.