A kormányzati támogatás folytatása és a vállalatok technológiai fejlesztései egymást támogatva segíthetik az újfajta üzemanyagok, meghajtási módok térnyerését az autózásban. Ez gyorsíthatja a folyamatot, ami belátható időn belül eredménnyel járhat - értékeli az amerikai kormány új kezdeményezéseit Don Anair, a környezetbarát autókkal foglalkozó tudományos kutatási program igazgatója.
Kalifornia vezetésével tíz szövetségi állam kötelezte el magát a nulla károsanyag-kibocsátású járművek elterjesztése mellett. A legújabb kezdeményezés ugyanakkor rugalmasabbá teheti ezt a szándékot: azt fontolgatják, hogy lehetővé teszik a környezetbarát autókat támogató támogatások adásvételét. Ez hasonló lenne a szén-dioxid-kereskedelemhez, átcsoportosíthatná a forrásokat például a kipufogógáz-mentes villanyautóktól az üzemanyagcellás, hidrogénnel hajtott járművekhez.
Cikk-cakk
Barack Obama amerikai elnök első ciklusa elején ötmilliárd dollár hitelt, támogatást és adókedvezményt ígért a tisztán elektromos meghajtású autók kifejlesztéshez. A kormány ezt követően hallgatott a dologról, mint a sír, majd az akkumulátoros autókkal szemben elkezdte előnyben az üzemanyacellásakat. Az első Obama-adminisztráció energiaügyi minisztere, Steven Chu még temette ezt a technológiát.
Washington tavaly rákapcsolt új kedvence támogatására. Négymillió dollárt ígérnek annak a cégnek, amely áttörést ér el a hidrogén tárolásában. (Az üzemanyagcellás autók egyik legnagyobb gondja, hogy a hidrogént nyomás alatt, ormótlan tartályban kell magukkal vinniük, és még így sem tudnak túl sokat tárolni a benzinnél jóval kisebb energiasűrűségű, azaz jóval kisebb távolság megtételére elegendő üzemanyagól.)
Teljesíthetetlen célok
Nem szerencsés, ha a kormány hol ezt, hol azt a megoldást karolja fel attól függően, melyiket tartja éppen életképesebbnek - idézte a Bloomberg Scott Keoghot, az Audi amerikai elnökét, aki egy további technológia, az egyre tisztább dízelmotorok mellett lobbizik.
Obama 2009-ben azt a célt tűzte ki, hogy 2015-re egymillió villanyautó rója Amerika útjait. Szakértők idén 95 ezer eladását várják és azt jósolják, hogy 2015 végére összesen félmilliót értékesíthetnek belőlük.
Hasonlóan teljesíthetetlen a kormánynak az az előírása, amely szerint az autógyártóknak 2025-re kétszeresére kellene javítaniuk autóik üzemanyag-felhasználásának hatékonyságát. A Booz & Co. tanácsadó cég és a Bloomberg becslése szerint 2020-ra az USA-ban futó autók ötödét mozgathatja majd valamilyen alternatív meghajtás, ha a kormány fenntartja támogatásai jelenlegi szintjét. Ha nem akkor jó, ha a 12 százalékot eléri ez az arány.
Rugalmasság
Az Energiaügyi Minisztérium megtette az első lépést a rugalmasság irányába. Az elektromos luxusautók gyártására létrehozott Fiskernek szánt hitelt, amely a cég csődje után megmaradt, aukción értékesítették. Kalifornia bevette tisztaautó-programjába száz hidrogéntöltő-állomás felállítását is. Tágítják az állami segítséggel elérhető technológiák körét - mondta ezzel kapcsoltan Alan Baum, a nevét viselő elemző cég szakértője. Bármely gyártó, bármely technológiával - beleértve ebbe a belső égésű motorok továbbfejlesztését is - indulhat a forrásokért, ami javítja a legjobb megoldások megtalálásának esélyét.
Ha végül elfogadják a támogatáskereskedelem ötletét, akkor például a tisztán elektromos meghajtású versenyautókat gyártó Tesla Model S szedánja 2015-re elvesztheti állami hiteltámogatásának 40 százalékát. A Honda viszont pénzhez juthat, ami jól jönne, mivel hidrogénmeghajtású FCX Clarityjából mindössze hat kelt el idén október végéig.
Az Audi az üzemanyag-fogyasztást meghatározó formula megváltoztatásáért lobbizik. Ez nagyobb súlyt ad a városi használatnak, ami előnytelen az erényeiket igazán az autópályákon érvényesítő dízelmotoros autóknak. Eközben a gázolajjal hajtott járművek egyharmadával hatékonyabbak a benzineseknél.