Az előző évhez képest akár 25-30 százalékkal drágábbak az új gumiabroncsok, ráadásul bizonyos termékekből készlethiány is van. Esetleg rendelni lehet, de akár egy-két hónapot is várni kell rá, miközben egyes tapasztalatok szerint még a használt abroncsok kínálata is szűkült - írja a Totalcar.
Az abroncsprobléma egyik oka a mindenre kiterjedő, lényegében az egész világot érintő infláció. Annak 8-10 százalékos mértéke a fele sincs annak, amennyivel a gumiabroncsok jelentős részének az ára emelkedett. Ráadásul a forint is leértékelődött tavaly májushoz képest: egy éve még 345 forint körül jegyezték az eurót, most viszont 380-385 forint között mozog a kurzus.
Az áremelkedés fennmaradó részét a szállítási költségek megugrása, ezen belül az üzemanyagok árának emelkedése, valamint az energiaárak növekedése indokolta. A kész gumiabroncsok szállítási költségeit (például Kínából) a konténerdíjak emelkedése dobta meg, míg az európai gyártású abroncsoknál az alapanyagok szállítása és feldolgozása járult hozzá a költségek emelkedéséhez - írja az autós szakportál.
Lehet találni olcsóbban is abroncsokat, de a Totalcar szerint ezeknél ellenőrizni kell a gyártási időt, amit a gumiabroncs oldalfalának a felnihez közelebb eső részén tüntetnek fel. A DOT szám utolsó négy jegyében a második két szám a gyártási évet, az első két szám pedig a gyártási évben azt a hetet jelöli, amelyben a gumi készült. A kedvezőbb árú abroncsról könnyen kiderülhet, hogy még abban időszakban készült, amikor a kedvezőtlen hatások még nem érvényesültek.
Egy régebbi gumi is jó lehet, ha megfelelően tárolták: akár ötévesen is felszerelhető az autó kerekeire, és legalább további öt évig nyugodtan használható. Vannak ritkább méretek, amelyeknél teljesen megszokott, hogy régebbi abroncsokat árulnak csak belőlük, még békeidőben is. A portál magyarázata szerint, mivel a gyártóberendezéseket nem érdemes egy bizonyos kapacitás alatt működtetni, ezért ezeket csak bizonyos időszakonként, akár csak kétévenként gyártják egy ideig, majd raktárakba kerülnek, és onnan szolgálják ki az igényeket.
A jövőben a készlethiány és áremelkedés jelen lehet, mivel a közelmúltban két olyan esemény is történt, amely szűkítheti a kínálatot és növelheti az árakat: az egyik a kínai koronavírus járvány feléledése, a másik az orosz–ukrán háború kitörése. Kínával az a probléma, hogy bár valamelyest csökkentek a konténerdíjak, a koronavírus miatt mégis szállítási gondok léptek fel.
Az orosz-ukrán háború hatása kettős. A szankciók miatt Európa egyrészt elvesztette egy piacát, de egyúttal egy késztermék és még inkább alapanyag beszállítóját is. A Magyar Gumiabroncs Szövetség közleménye szerint a személygépkocsi abroncsok 9 százaléka, szám szerint több mint 11 millió darab abroncs érkezett korábban évente az Oroszországi Föderációból. Természetesen nem feltétlenül orosz márkájú abroncsokról van szó, hanem világmárkák ottani üzemeinek a termékeiről. Jelentős gyártási kapacitást épített ki Oroszországban a Bridgestone, a Continental, a Michelin, a Nokian és a Pirelli is. A háborúval a legtöbbük esetében a gyártás megszűnt, de ahol mégsem, ott az exportot függesztették fel - írja a portál.
A gyártást nehezíti, hogy részben a szankciók miatt kiesett a korábban 500 ezer tonnás mennyiségével az európai gyártói igények felét (50 százalékát) kitevő ipari korom szállítása. A szintetikus gumi összetevők közel harmada (30 százaléka) érkezett eddig Oroszországból, az acél peremhuzalnak szintén közel harmadát (31 százalékát) éppúgy együttesen Oroszország és Fehéroroszország biztosította, mint az acélszövet mennyiségének 15 százalékát.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!