A Szerbiában bevezetett új szabályok miatt az autók közel fele elbukott a műszaki vizsgán - adta hírül a vajdasági Magyar Szó. A Műszaki Vizsgaállomások Egyesülete szerint július ötödike óta, amióta hatályba lépett az új szabályzat, a járművek negyven százaléka elsőre megbukott a műszakin.
A leggyakoribb okok között a rossz fékek, a rohadt kipufogó-dobok és az uniós előírásoknak nem megfelelő vonóhorgok szerepelnek. Nem csoda, hogy túl szigorúnak tartjuk a műszaki ellenőrzést, hiszen még nem is olyan régen a mostani ár harmadáért, egyes szervizekben már 900 dinárét (2500 forint) is elvégezték az autónk műszaki vizsgálatát, és ami a lényeg: elnézőek voltak, nem kellett várni fél órát sem - írta a portál egyik olvasója.
Kapcsolódó
Korrupcóóó!
Olyanról is tudunk, hogy a gépkocsi tulajdonosának fel sem kellett hajtania autójával a fékpadra, még a műszaki ellenőrzést végző műhely közelébe sem kellett mennie, csak az ezrest kellett letenni az igazolásért - folytatja az olvasó.
Statisztikai adatok szerint az utóbbi öt évben több mint 600 ezer, sok esetben 16 évesnél idősebb autót vittek be Szerbiába. Ennek kétharmada, azaz 380 ezer tavaly került az országba, de nagyrészt a műszaki vizsga megszigorítása miatt e mennyiségnek több mint a fele eladatlan. Mindössze 120 ezret helyeztek forgalomba. A használt autók piaca tehát összeomlott.
Erőteljes rábeszélés
Tizenéves autó már 2-3 ezer euróért kapható Nyugat-Európában, amelyet eddig kisebb javításokkal és regisztrálás után 3000 euróért megszerezhettek a szerbiai autósok. A belgrádi kormány viszont úgy gondolja, hogy ezt a pénzt inkább fizessék be egy újabb vagy egy vadonatúj autó megvásárlására első hitelrészletként. Ezt akarják ösztönözni az öreg autókat kiütő, szigorú műszaki vizsgáztatással.
A vajdasági portál szerint azonban a műszaki vizsga szigorításával és drágításával az autójavító műhelyek járnak jól, amelyek forgalma máris megduplázódott. Sokkal többen viszik szervizbe a járgányukat, mint korábban. Szigorítás ide vagy oda, amíg nem emelkedik érezhetően az életszínvonal Szerbiában, nem sokat fog fiatalodni a gépkocsiállomány.
Sokáig kell még várni arra, hagy az EU-hoz hasonlóan a balkáni országban is azt mondják a műszaki vizsgán a 15 évesnél régebbi kocsi tulajdonosának, hogy bocsánat, de 15 év után nem regisztrálunk le semmilyen négykerekű motoros járművet.
A fotó forrása: Shutterstock