A GAZ teherautó- és buszgyártó tíz munkása Fehéroroszország, Lengyelország, Csehország és Ausztria érintésével Németországba utazott, hogy felhívják a nyugati közvélemény figyelmét súlyos helyzetükre - írta a bne IntelliNews régiós hírportál. A cég legsikeresebb típusán egy GAZelle NEXT könnyű teherautón érkeztek, hogy bizonyítsák: jó termékeket gyártanak, mégis a csőd fenyegeti a munkahelyüket a Kreml orosz annektálása után elfogadott Oroszország elleni nyugati szankciók miatt.
A Nyizsnij Novgorodban lévő vállalat, amelyet az elsők közt alapítottak a Szovjetunió létrejötte után, négyezer embernek ad munkát, és a beszállítóknál dolgozó munkavállalókkal együtt majdnem félmillió család megélhetése függ a működésétől.
Kapcsolódó
A gond az, hogy a cég Oleg Deripaszka oligarcha tulajdonában van, ezért vonatkoznak rá a személy szerint vele szemben elfogadott szankciók. Deripaszka áprilisban 30 millió rubelt (133 millió forintot) kért az orosz kormánytól a GAZ csődjének elkerülésére, ám ez nem elég a túléléshez, mert a vállalat nem tudja teljesíteni külföldi együttműködéssel folytatott programjait.
Nyugati befektető jöhetne
A munkások a RusAl alumíniumipari óriásra mutogatnak, amelyet kivontak a nyugati szankciók alól, miután kiderült, hogy ha nem jelenik meg a világpiacon, akkor az egekbe szökhet az alumínium ára. Az amerikai kongresszus többször napirendjére vette a GAZ felmentését, ám eddig nem döntöttek. A következő határidő, ameddig dűlőre kellene jutniuk 2020. március 31-e. Befolyásolhatja az amerikai képviselőket, hogy a GAZ létrehozásában maga Henry Ford is segédkezett.
Deripaszka annyiban a munkavállalók és a cégénél működő szakszervezet mellé állt, hogy kész lemondani a GAZ-csoport ellenőrzéséről. Felmerült például, hogy a Volkswagennel hoznak létre közös vállalatot, amely átvehetné az uralmat Nyizsnij Novgorodban. A vállalatnál a General Motorsnak, a Chryslernek, a VW-nek és a Daimlernek is végeznek bérgyártást. Ha bedőlne a GAZ, akkor ezek a közös programok is megszűnnének.