Az Egyesült Államok 20 évesnél idősebb lakóinak több mint harminc százaléka túlsúlyos. Alig két évtizeddel ezelőtt még csupán 25 százalék volt ez az arány. További milliók érzik úgy, hogy az ünnepekkel összefüggő eltúlzott étkezések miatt többet nyomnak a mérlegen, mint amennyit szeretnének és nagyon sokan vannak olyanok, akik szégyellik túlsúlyukat vagy bűntudatuk van emiatt.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy a fogyást ígérő termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó ipar igen szépen hízik a súlyfeleslegüktől szabadulni vágyó emberek pénzén - írta a MarketWatch. Becslések szerint a súlycsökkentési programokkal foglalkozó cégek 2,4 milliárd dollár árbevételt értek el tavaly, az ételkiegészítőket kínáló társaik 14 milliárdos forgalmat könyvelhettek el. A gyomorszűkítést célzó műtétek száma 150-160 ezerre emelkedett az USA-ában, ami tíz százalékkal több a tíz évvel ezelőttinél.
Keresnek a kövérségen
Aki fogyni akar, az jó, ha észben tartja, hogy a fogyásipar vállalatainak bevételt és profitot ígér az emberek elhízása. Ennek megszerzése érdekében könnyen eltúlozhatják a termékeik hasznosságát. Az amerikai kereskedelmi felügyelet (FTC) szerint a súlycsökkenést ígérő hirdetések 15 százaléka tartalmaz hamis információkat vagy ígéreteket. Csak idén, az elmúlt néhány napban összesen 34 millió dollár büntetést szabtak ki olyan vállalatokra, amelyek átverő reklámokat jelentettek meg.
A Sensa-termékek forgalmazója 26,5 millió dolláros peren kívüli megállapodást kötött, miután az FTC szerint hamisan állította, hogy az ételre szóható kiegészítők segítenek a fogyásban. A Sensa azzal védekezik, hogy csak a felhasználásra vonatkozó utasítások pontos betartása esetén érhető el az ígért eredmény.
Mese habbal
Igen kevés bizonyítékot találhatunk arra, hogy pirulák és ételkiegészítők használatával nagy súlycsökkenést érhetünk el - fejti ki az FTC álláspontját Mary Engle, a hivatal hirdetési ügyekkel foglalkozó osztályának vezetője. Sajátos bizonyíték erre, hogy az ágazat nagy cégei időnként egymást is bíróság elé idézik azzal a váddal, hogy versenytársuk reklámja nem mond igazat.
Szakértők szerint a fogyással összefüggő hirdetések többsége tisztességes és néhány ételkiegészítő használ, ám az fogyasztási iparban brutálisan sok a hamis információ. Engle felhívja a figyelmet néhány különösen gyanús tényezőre. Igen óvatosan kezelendők a gyors súlycsökkentést ígérő reklámok. Ilyen például például 10 font (öt kiló) 10 nap alatt típusú megfogalmazás.
Nem tanácsos elhinni, ha azt olvassuk, hogy az eredmény "garantált", "tudományos áttörésen" alapul. Enyhén szólva nem valószínű, hogy hatásosak a fogyást ígérő krémek vagy tapaszok.
Önátverés
Nem okolhatók ugyanakkor minden átverésért a hirdetők. A Journal of Marketing Reseach című lap - azaz nem a helyes étkezéssel, hanem a kommunikációval foglalkozó újság - korábbi cikke szerint az "alacsony zsírtartalmú" felirat láttán simán átverik magukat az emberek. Miután ezt olvassák egy élelmiszer csomagolásán, annyira megnyugszanak, hogy átlag másfélszer annyit esznek belőle, mint ha nem találkoztak volna ezzel a szöveggel.
Emellett az is kiderült a vizsgálatból, hogy az alacsony kalóriatartalmú ételek energiatartalmát jelentősen alábecsüljük. Egy normál súlyú ember esetén bő negyven százalék is lehet a tévedés, míg a túlsúlyosak hajlamosak több mint 50 százalékkal kisebbnek saccolni egy étel kalóriatartalmát a valóságosnál.
Hanyatló diéta
Lehet, hogy a fogyókúrás könyvek még mindig könnyen felkerülnek az eladási toplistákra, ám tény, hogy az USA-ban csökken a diétázók száma. Az NPD Group piackutató cég friss felmérésében megkérdezett amerikaiak 19 százaléka mondta azt, hogy diétán van, míg 1991-ben 31 százalék volt ez az arány. A diétát feladók többsége nő.
Az egyik magyarázat a kövérség jobb elfogadottsága lehet. Két éve az amerikaiak 23 százaléka vélte úgy, hogy a túlsúly nélküli emberek sokkal vonzóbbak, mint az elhízottak, míg 1985-ben még 55 százalék volt ez az arány. Ugyanakkor van olyan elemző, aki szerint az emberek egyszerűen rájöttek, hogy a diétázás nem segít rajtuk. Ez meglátszik az egészséges étkezést forszírozó cégek bevételén, amely 2008 és 2013 között évi 3,7 százalékkal csökkent.
Dől a profit
Az egyik legismertebb vállalkozás, az egymillió tagot számláló Weight Watchers rendezvényeinek létszáma 2013 harmadik negyedévében 15 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Fizetős online ügyfeleik száma 2,6 százalékkal csökkent. A cégvezetés a trend folytatódására számít 2014-ben.
A teljes fogyasztási ipar ennek ellenére 2018-ra 2,7 milliárd dollárra növelheti bevételét az említett 2013-as 2,4 milliárdról. Az ágazat átlag profitrátája 11,8 százalék, míg a személyes szolgáltatásokat nyújtó egyéb vállalkozásoké csak átlag 4,2 százalék. A Weight Watchers 60,3 millió dollár nyereséget ért el 393,9 milliós árbevétele után 2013-ban. Mindkettő csökkent egy év alatt.
Az iparág abban bízik, hogy sikerül ráébreszteni a férfiakat a fogyás fontosságára. A nők jóval tudatosabbak, pedig csak 64 százalékuk túlsúlyos - a Weight Watchers tagjainak például 90 százaléka nő -, miközben a férfiak 73 százaléka nehezebb a kelleténél. A fogyasztásipar az elmúlt években celebek, főként sportolók bevetésével próbálta megdolgozni a férfinépet. Ahogy egy pszichológus poénkodott: ugyanolyan bűntudatot ébresztenek a férfiakban a súlyuk miatt, mint amilyen rosszul érzik magukat emiatt a nők. Orvosok tapasztalata szerint van eredmény: a férfiak egyre elfogadhatóbbnak tartják, hogy diétázzanak.