A világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi cége 19,4 milliárd dolláros átlagos árbevételt ért el, ami a 2020. június 30-ig tartó üzleti évben a koronavírus-járvány hatása ellenére is 2,2 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. A listára olyan társaságok kerülhettek fel, amelyek árbevétele legalább négymilliárd dollár volt.
Az első húsz cég árbevétele legalább 50 milliárd dollár volt vállalatonként, amivel a 250 cég összes bevételének (4,85 ezer milliárd dollár) 46,3 százalékát teszik ki. A 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozás 64,8 százaléka van jelen külföldön, átlagosan 11 országban, a bevételeiknek 22,2 százaléka származik a határokon túlról.
„A listán szereplő kiskereskedelmi vállalatok sikerét megvizsgálva látható, hogy tevékenységüket egyre inkább a rugalmasság, a diverzifikáció és az online platformok kialakítása és fejlesztése határozza meg. Azok a vállalkozások, amelyek rugalmasan reagáltak a pandémia okozta kihívásokra és a megváltozott fogyasztói magatartásra, kiemelkedő profitnövekedésre tehettek szert” – mondta Laczka Sándor, a Deloitte Magyarország Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
Egy napon belül szállítanak
A 250-es listán sem volt nagy mozgás, ott 12 új szereplővel találkozunk, közülük kilenc ázsiai. Az új szereplők közül a legjelentősebb a dél-koreai Coupang, amely a legdinamikusabban fejlődő kiskereskedelmi vállalat volt 2019-ben. Az online kereskedőcég sikerének titka, hogy a fogyasztó napon belül megkapja a megrendelt terméket.
A 250 vállalatból 135 napi fogyasztási cikkeket forgalmazott, 55 szabadidős termékeket, 39 ruházati cikkeket, 21 pedig vegyes termékkört. A legjobb eredményeket a ruházati szektor érte, ahol fontos szerepe van a nemzetközi jelenlétnek. A napi fogyasztási cikkek szektorában érdekelt vállalatok teszik ki a listán szereplő vállalkozások a felét, miközben ezek adják a 250 vállalat árbevételének majdnem kétharmadát.