Süket fülekre találtak a brit kormánynál azok kérések, hogy lazítsanak a külföldi teherautó-sofőrök beutazási és tartózkodási engedélyeinek szabályain, annak ellenére, hogy az áruházakban megjelentek az üres polcok, mert nincs elég sofőr a szállítások lebonyolítására. Kérdés, hogy az üzemanyagtöltő állomásokon kialakult hiány okoz-e akkora elégedetlenséget az autósok körében, hogy az ország vezetői is reagáljanak rá – írja a Guardian.
A probléma ugyanis olyan súlyossá vált, hogy a BP ideiglenesen bezárta 100 benzinkútjának legalább egy töltőhelyét, mert a szállítási gondok miatt nem tudták teljesen feltölteni tartályokat. Az Esso beszámolója szerint egy tucatnyi olyan kútja került hasonló helyzetbe, amelyet a Tesco Express-szel együtt üzemeltet. A brit áruházlánc saját márkanév alatt működő benzinkútjainak szintén gondot okozott a szállítási mizéria.
A Downing Street azzal reagált a kialakult helyzetre, hogy „nincs üzemanyaghiány” az országban, ami nyilván igaz, mert nem ez a probléma. Ezzel együtt a vállalatok egyre erősebb nyomás alá veszik a kormányt annak érdekében, hogy enyhítsen a vízumszabályokon a külföldi vendégmunkások bejutása érdekében. Nem csupán teherautó-sofőrökből van hiány, hanem a mezőgazdaságban és az ipari üzemekben alkalmazható munkaerőből is. Rod McKenzie, a közúti fuvarozók szakmai szervezetének vezetője szerint a sofőrhiány fokozatosan súlyosbodik.
Megszólalnak a nagyágyúk
Az üres polcok helyenként az áruházakban nem érte a kormány ingerszintjét, ám úgy tűnik, az üzemanyag-ellátási hiány növeli az ügy politikai tétjét. A Next ruházati áruházlánc vezérigazgatója Simon Wolfson azt nyilatkozta, hogy őrültség a belügyminisztérium részéről a külföldi teherautó-sofőrök beutazásának korlátozása, amikor „kétségbeejtően” nagy szükség van a munkájukra. Wolfson egyébként ismert brexiter. Csatlakozott kollégájához John Allan, a Tesco elnöke, aki szerint enyhíteni kell a vízumkötelezettségeket a következő 6-18 hónapban.
Ez a két vezető a néhézsúlyú közéleti személyiségek közül való, ennek ellenére meglepetésként érte őket, milyen munkaerőhiányt okoz a brexit. Pedig a teherautó-sofőrök átlagéletkora ettől függetlenül nő, ami a szakma elöregedésével fenyeget, így lehetett számítani a problémára. Most már azzal kell szembe nézniük az illetékes döntéshozóknak, hogy karácsonyig nincs esély javítani a helyzeten, mert Európában is ilyenkor van a legnagyobb kereslet a teherautókat vezető emberekre.
A kormány az élelmiszergyártókkal és -kereskedőkkel szervezett találkozót, amiktől az érintett vállalatok valamilyen megoldást várnak a sofőrhiányra. Egy konzervatív képviselő, akinek választókerülete a kék galléros fizikai munkások lakta térségben van, arra szólította fel kormányát, hogy ha kell vesse be a hadsereget az élelmiszerek szállításába és csökkentse az üzemanyagok adóját, hogy kompenzálja a kényelmetlenségekért a fogyasztókat. A brexit előtt egyébként készültek tervek a hadsereg tanker teherautóinak bevonására a civil szállításba, ha erre lenne szükség.
Kárba vész a tej
Nem tudnak mit kezdeni a tejjel a brit farmok egy részén - írta a euronews. A teherautósofőr-hiány miatt szó szerint a csatornába öntik a tejet. - Egyszer csak hívtak, hogy nem tudják elszállítani a tejet – mondta egy gazda. A Staffordshire-ben gazdálkodó Henry Bloxham már a mindennapokban tapasztalja a brexit következményeit. - Ha nem viszik el a tejet, akkor ki kell öntenünk a lefolyóba, úgyhogy ez egy kicsit meglepő volt. Őrült rohanás kezdődött, hogy megpróbáljunk más szállítót találni a tejnek. A Peak District szívében, egy Jersey tehenekből álló biogazdaság is változtatni kényszerült a szállítási módszerein. A közvetítő kihagyásával, saját maguk viszik ki a tejet a fogyasztóknak.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!