A Peugeot-Citroen megkezdte az új vezérigazgató-jelöltek meghallgatását, miután a kínai Dongfeng autógyártó a menedzsent átalakításához köti befektetését francia partnerében - jelentette a Reuters. A kiválasztást a cég jelenlegi első embere, a 61 éves Philippe Varin irányítja a felügyelőbizottság részvételével. A Le Figaro információja szerint a legesélyesebb jelölt Carlos Tavares, a Renault volt ügyvezető igazgatója.

Az 55 éves Tavares több mint harminc évet húzott le a másik francia autógyártónál, bejárta a szamárlétrát és meglehetősen jó eredményeket ért el. Amikor 2010-ben átvette a 43 százalékban a Renault kezében lévő japán Nissan észak-amerikai részlegének vezetését, a leányvállalat 209 milliárd jen (2,05 milliárd dollár) profitot ért el szemben az egy évvel korábbi 46,7 milliárd jenes veszteséggel. A Renault a kezei alatt váratlan nyereséggel zárta az év első felét, miután a béreken elért megtakarítással és az autók magasabb árával ellensúlyozni tudta az európai piac kitartó zuhanását.

Érzékeny búcsú

A menedzser augusztusban távozott a Renault-tól, miután egy interjúban elszólta magát: elárulta, hogy nem akarja megvárni, amíg főnöke, Carlos Ghosn nyugdíjba vonul, hanem már előbb át akarja venni egy autógyártó cég irányítását. Az elmúlt hónapokban az Aston Martinnal hozták hírbe.

Varin, aki 2009 óta vezeti a PSA-t, eközben kétségbeesetten igyekszik egyenesbe hozni a céget. Az első félévet 510 millió euró üzemi veszteséggel zárták. A cég azon van, hogy felére, évi 1,5 milliárd euróra mérsékelje készpénzköltését. Ennek érdekében több mint 11 ezer embert bocsátanak el Franciaországban és a menedzsment megállapodott a szakszervezetekkel a bérek befagyasztásáról, amiért cserébe beruházásokat vállalt.

Belsőséges viszony

A Peugeot-Citroenben 25 százalékos részesedéssel rendelkező Peugeot család az cég eladásainak hanyatlása ellenére támogatja Varint, ugyanakkor nem igazán tudja, hogyan viszonyuljon a PSA és a General Motors szűk két éve kötött megállapodásához, amelynek eredményeként az amerikai cég hétszázalékos részesedést szerzett francia partnerében. A Dongfeng és a párizsi kormány megjelentése a PSA-ban azt jelentheti, hogy Peugeot-ék elvesztik az ellenőrzést a vállalat felett.

A kínaiak belépése az állam szerepvállalása egyaránt érzékeny ügy - a Le Monde napilap úgy tudja, hogy a Peugeot-Citroen négymilliárd euró tőke bevonásárára készül. A Financial Times (FT) szerint a legvalószínűbb felállás úgy alakulhat, hogy a Dongfeng és a francia kormány 17,6-17,6 százalékos részesedést szerez, a Peugeot családnak 16,5 százaléka marad, míg a GM csomagja 4,5 százalékra olvad.

Igazi kapcsolat

Hszü Ping, a Dongfeng elnöke a Renault és a Nissan 14 éves együttműködését tekinti mintának. Ez kereszttulajdont, közös vezetést és technikai fejlesztési együttműködést tartalmaz. A Peugeot-Citroen új vezérigazgatójának azonban a jelek szerint négy erős nagytulajdonos akaratát kellene összehangolnia, ami eltérő helyzet az előbbitől.

Az FT-nek nyilatkozó szakértők kétlik, hogy a francia-kínai páros, ha létrejön, olyan világszintű szereplővé nőhet az autóiparban, mint a Toyota, a Volkswagen, a Renault-Nissan vagy a Hyundai-Kia. A cég részvényei mindenesetre a tegnapi hírek hatása több mint négy százalékkal erősödtek a párizsi tőzsdén.