Az koronavírus-járvány nyomán a magyarok egy jelentős része egyik napról a másikra arra kényszerült, hogy otthonról végezze a munkáját. Feltehetően sok olyan munkavállaló akad, aki amúgy is favorizálja az otthoni munkát, de eddig a cégek jelentős része ódzkodott a home office-tól. Részben ez utóbbinak köszönhető, hogy Magyarországon a foglalkoztatottak mindössze 2,3 százaléka dolgozott távmunkásként 2018-ban - míg Hollandiában 14 százaléka ez az arány. A legtöbb cég úgy érzi, hogy a távmunka miatt kevésbé tudná ellenőrizni dolgozóit és emiatt csökkenne a produktivitás.
Egy friss tanulmány az egyik legnagyobb kínai utazási iroda közreműködésével vizsgálta meg a távmunka bevezetésének hatásait. A végső következtetése: a távmunka kifejezetten előnyös lehet mind a dolgozók, mind pedig a cégek számára, még olyan esetben is, ahol a menedzsment nem feltétlenül látja az előnyöket elsőre - adta hírül a Defacto blog.
Kapcsolódó
11 százalékos plusz
A vizsgált esetben a több mint 16 ezer embert foglalkoztató cég vezetői a Stanford Egyetem közgazdászainak együttműködésével egy randomizált kísérletet végeztek az orvostudományban gyakran használatos klinikai kísérletek mintájára. A kísérlet során a vállalat sanghaji call centerében dolgozó alkalmazottak körében felmérték, hogy kik azok, akik szívesen dolgoznának otthonról, majd ezen dolgozók között kisorsolták, hogy kiknek engedik meg az otthoni munkavégzést és kiknek kell továbbra is bejárni.
A kísérletet 2010. december elején indították el. Az eredmények alapján az otthonról való munka nemhogy csökkentette, hanem inkább növelte az elvégzett hívások számát. A hatás nem kicsi, a vizsgált időszakban majdnem 50 hívással többet végeztek el otthonról, ami 11 százalékos emelkedésnek felel meg.
A távmunka azonban nemcsak a termelékenységre volt hatással, hanem növelte a dolgozók elégedettségét, és csökkentette a céget elhagyók számát is. A távmunkának ugyanakkor vannak költségei is a munkavállalók számára, ugyanis az otthonról dolgozók kisebb hányada részesült később előléptetésben.
Nem mindig látják
Miután a home office sikeresnek bizonyult, 2011 közepén a cégvezetés minden dolgozónak felajánlotta a távmunka lehetőségét, e döntés hatására tovább emelkedett a termelékenység. Eszerint tehát a távmunka kifejezetten előnyös lehet mind a dolgozók, mind pedig a cégek számára, még olyan esetben is, ahol a menedzsment nem feltétlenül látja az előnyöket elsőre.
A Defacto szerint a távmunka mind a magánszektorban, mind pedig az államigazgatásban egyszerre javíthatja sok munkavállaló közérzetét és termelékenységét. Noha a távmunka éppen most zajló világméretű tesztjében sokan kényszerülnek otthoni munkára, akiknek ez nem éppen ideális, a távmunkával kapcsolatos szemléletváltás hosszú távon komoly gazdasági előnyökkel járhat.