A tavalyi 620 ezer darab után idén egymillió körüli új autó találhat gazdára Oroszországban, miközben 2012-még 2,7 milliót adtak el a 140 milliós országban. Akkor még minden jól ment, az egyre nagyobb vásárlóerejű főleg moszkvai és szentpétervári felső középosztály a legdivatosabb nyugati presztízsmárkákat vette.
Hosszú hanyatlás
A nehézségek már után jelentkezni kezdtek: először csak az akkoriban 150 dolláron tetőző olajár összeomlása, majd a 2014-es eseményeket követő első szankciós hullám vetette vissza a keresletet, de ezek hatása igazán csak 2015-ben jelentkezett, amikor az előző évi 2,3 millióról 1,3 millióra esett az eladott új autók száma. Az egymilliós számot aztán még 3 évben sikerült épp elérni 2021-ig, majd jött a háborús összeomlás: tavaly 626 ezer autó talált gazdára, nem kis részük még az Ukrajna előtti háború megindításáig, mielőtt kivonultak volna a nyugati gyártók.
Visszaeső, majd átalakuló gyártás
Az oroszországi gyártás is hasonlóan alakult: 2012-ben majdnem kétmillió darab volt, ezek nagyobb része a nyugati gyártók ottani gyárainak terméke. A Krím elcsatolását követő szankciók 1,2 millióra vetették vissza a gyártást, majd másfél millió körüli évek következtek 2021-ig. Tavaly mindössze 450 ezer darab volt a termelés, idén az első 9 hónapban 700 ezer, nem kis részben a kínai gyártás felfutása miatt.
Kínai tarolás
A tavalyi sokk után, amikor a nyugati gyártók elhagyták a piacot, a kínai típusok addigi 9 százalékos részesedése emelkedni kezdett, és a Reuters szerint idén szeptemberben elérte az 55 százalékot. Szemben Kínával, ahol már az elektromos autók törnek előre, Oroszországban a belsőégésűek uralják a piacot, hisz a benzin és a dízel olcsó, a távolságok viszont nagyok. A legnépszerűbb márkák a szinte teljesen ismeretlennek hangzó Haval, Chery és az ismertebb Geely.
Az örökbecsű Lada
Oroszország ezzel a 11. helyről az elsőre ugrott a kínai autóexportban, idén január és október között 9,4 milliárd dollár értékben adtak el, míg a tavalyi hasonló időszakban ez az adat 1,1 milliárd volt. A kínai gyártók a drágább nyugati típusok után maradt piaci szegmenst próbálják betölteni, míg az olcsóbb kategóriában az orosz gyártású Lada áll az első helyen, az idei gyártás várhatóan 400 ezer autó lesz, miközben az első 9 hónapban a teljes autóeladás 830 ezer darab volt az orosz piacon, így az év egészében már meghaladhatja az egymillió darabot.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Óriási a baj: Nagy Márton 2,5 százalékra rontotta a GDP-növekedést

Nem tudta tovább titkolni a kormány: kiderült volna az igazság Nagy Mártonékról

Nem áprilisi tréfa, amit holnaptól látni fog a kutaknál

Váratlanul távozik pozíciójából Magyar Péter utódja

Helyzet van Szlovákiában: Robert Fico bárkit megkínál fertőzött tejjel, a katonák már a határokon

Döbbenet: ráesett egy autószerelőre idős ügyfele, csonttörés lett belőle

Sorra kapnak észbe a légitársaságok, újabb fapados tuningolná a hűségprogramját

Már a titkosszolgálat is nyomoz a balatonalmádi lehallgatókészülék miatt

Negyven éve nem volt az aranynak ilyen kirobbanó negyedéve
