Hosszú, és a Malévéhez hasonlóan zavaros, több éves előzmények után a lengyel államkincstár megerősítette, hogy még az idén privatizálni akarják a LOT lengyel légitársaságot.

Eddig hivatalosan csak a Turkish Airlines jelentkezett - amelynek a hírre azonnal 3 százalékot emelkedett a részvényárfolyama. Már mindenki biztosra vette, hogy elnyeri a nagydíjat, de most hivatalosan is közölték, hogy van egy újabb érdeklődő. Az már nem hivatalos, hogy a China Airről van szó.

Mindkét vállalat a Star Alliance tagja, dinamikusan fejlődik és elsősorban a nagy távolságú útvonalakon hódít, egyformán közel 200 repülőgéppel rendelkeznek, s mindkettő számára a LOT és a varsói repülőtér ablakot nyitna az Európai Unióra. Európa és a nagy távolság miatt azonban a kínaiaknak nagyobb a LOT jelentősége, és ez jobb lehetőségeket kínálhat a lengyel légitársaság fejlődése szempontjából.

Ugyanakkor Varsót óvatosságra inti az a tény, hogy a China Air állami vállalat, s a kínai gazdaság realitásai igencsak messze vannak az európaiaktól. Egy sikeres kínai vállalat egyáltalán nem biztos, hogy Európában is működőképes lesz. Ennek elrettentő példája a lengyelek számára az a COVEC kínai állami építőipari vállalat, amely mindenkit aluligérve elnyerte egy sztrádaszakasz építésének jogát, majd folyamatosan emelte árait, nem fizette ki a lengyel alvállalkozókat, nem teljesítette vállalásait, és végül botrányos körülmények közepette bontottak vele szerződést.

A lengyel államkincstár közvetlen tulajdonában van a LOT részvényeinek 67,97százaléka, a Regionális Gazdasági Alapé 25,1, és a társaság dolgozóié 6,93 százalék. A jelenlegi elképzelések szerint az állami részvényekből értékesítenének 49 százalékot. Aki ezt megveszi lesz a legnagyobb részvényes, és ellenőrzése alá vonhatja a LOT-ot. Azonban ezzel egy EU-n kívüli vállalat hosszadalmas uniós engedélyezési eljárást vesz a nyakába. Ezt elkerülhetnék, ha elegendő részvényt hagynának meg az államnak, de nem vehetnék kezükbe a cég irányítását éppen akkor, amikor folyamatban van annak elkerülhetetlen szerkezetátalakítása, és ez a megoldás nem tetszik a lengyel államkincstárnak sem, amely a teljes pakettet akarja értékesíteni.

A képet bonyolítja, hogy a vezető varsói gazdasági napilap, a Gazeta Prawna úgy értesült, hogy az Air France/KLM és a Lufthansa is érdeklődik a LOT iránt. A német légitársaság különösen, mert úgy véli, a franciák nyomulása veszélyeztetné európai pozícióit és árháborúhoz vezetne. A LOT ugyanis a francia-holland védőernyő alatt többek között olcsóbban kínálhatná jelenleg rendkívül drága párizsi útjait.