Aggodalmának adott hangot egy kelet-közép-európai diplomáciai forrás a brit Telegraph internetes portáljának nyilatkozva az Európai Bizottság (EB) új ötletével kapcsolatban, amely módosítaná az uniós források folyósításának rendjét. A szerdán nyilvánosságra kerülő javaslat szerint felfüggeszthetik a pénzek utalását azoknak a tagállamoknak, amelyek igazságszolgáltatása nem független, s ezert nem képes ellenőrizni a támogatások elköltésének szabályszerűségét.

Önkényes lehet?

A diplomaták felteszik a kérdést: ki állapíthatja meg, hogy egy állam jogszolgáltatása megfelelően működik-e, milyen kritériumok alapján lehet ebben az ügyben döntést hozni? Mivel a válasz bizonytalan, fennáll a kockázata annak, hogy az unió egy része nyomásgyakorlásra, önkényes korlátozások bevezetésére használhatja fel az új szabályt, amelyet az Európai Parlament (EP) elé terjesztenek.

Guy Verhosfadt liberális EP-képviselő, Orbán Viktor magyar miniszterelnök egyik hangos bírálója viszont egyetért a javaslattal. Groteszk, hogy az európai adófizetők pénzét az illiberális elitek hiúsági projektjeire fordítják - idézi a politikust a Theregraph. Ezek a csoportok átpolitizálták országuk jogszolgáltatását, aláásták a demokrácia önvédelmi rendszereit és igyekeznek ellehetetleníteni a civil szervezetek és a szabad sajtó tevékenységét. Ezért szerinte 2020-tól az európai kohéziós alapok kifizetését a jog uralmának érvényesüléséhez kell kötni.

Csiki-csuki

Ezt megelőzően a Financial Times adott hírt arról, hogy az Európai Bizottság talált egy olyan jogi megoldást, amelynek lényege, hogy a tagállamok többségi szavazással felfüggeszthetik egy társuk támogatásának felfüggesztését, ha úgy látják, hogy nem érvényesíti a jog uralmát. Az európai alapszerződés 322-es cikkelye kimondja, hogy az uniós források kifizetésének feltétele, miszerint a fogadó országban a "biztosított a bíróságok függetlensége".

Az EB tervezete szerint ha a bizottság úgy látja, hogy egy tagállamban nem teljesül az előbbi feltétel, és ezért azt javasolja, hogy függesszék fel a támogatásai folyósítását, akkor a tagországok állam- és kormányfőit tömörítő Európai Tanács, az EU legfelsőbb döntéshozó szerve, csak a fordított minősített többségi szavazás módszerével szavazhatná le ezt a javaslatot.

Nem kell atombomba

Ezt azt jelenti, hogy legalább 15 tagállam, az uniós lakosság 65 százalékát képviselő országok szavazatával akadályozhatnák meg a támogatások felfüggesztését. Eközben az érintett tagállamnak tovább kellene fizetni EU-s hozzájárulásait, így nem kerülne veszélybe az agrártámogatások kifizetése.

Az EB javaslata ezzel feleslegessé tenné az úgynevezett uniós "atombomba" bevetését. Ez az alapszerződés 7. cikkelyének alkalmazását jelenti, amelynek alapján felfüggeszthetik egy tagállam szavazati jogát, ha a többi ország úgy látja, hogy nem érvényesíti az uniós alapértékeket. Ezt a szabályt csak az Európai Tanács egyhangú szavazatával lehet elfogadni, ami aligha jöhet össze.

Magyarok, lengyelek

A Financial Times úgy tálalja az új bizottsági javaslatot, hogy az Lengyelországgal és Magyarországgal szemben született, amelyek kölcsönös vétójukkal megakadályozhatják a 7-es cikkely alkalmazását bármelyikükkel szemben az Európai Tanácsban. A 322-es paragrafus alkalmazása a többségi elv alapján eltakaríthatja ezt az akadályt az útból. Ennek alapján az EU-tagországok megvonhatják az uniós pénzt azoktól az országoktól, amelyek kormánya a véleményük szerint uralma alá hajtja az ügyészségeket és a bíróságokat.

A fotó forrása: Shutterstock