Nagy-Britannia azon gondolkodik, hogy az EU-s állampolgárok számára lehetővé tegyék, hogy szabadon utazzanak az országba a brexitet követően is, de a munkavállalást, tanulást, letelepedést engedélyhez kötnék - írja a Bloomberg egy névtelenséget kérő brit tisztviselőre hivatkozva, aki szerint a terveken még dolgoznak.
A hírügynökség megemlíti, hogy a The Times úgy tudja, a belügy szerint az uniós állampolgárok a brexit után is élhetnének az Egyesült Királyságban, de engedélyezési rendszer korlátozná azok számát, akik munkát is vállalhatnak. Az engedélyekért pénzt számítanának fel a vállalatoknak, hogy így ösztönözzék őket a brit munkavállalók előnyben részesítésére. A tárca szerint a terv végső változatát heteken belül nyilvánosságra hozzák.
A Bloomberg emlékeztet, hogy Theresa May kormánya csökkentené a bevándorlást, miután a brexitre szavazók ezt támogatták, de az üzleti világ szereplői - a bankoktól az agrárvállalkozásokig - már jelezték aggodalmukat, hogy egy ilyen szigorítás nehezítené a számukra szükséges szakképzett munkaerő megtalálását.
Az ír probléma áll a háttérben?
Az országba látogatók szabad mozgásának fenntartása nem mást szolgálna a Bloomberg szerint, mint az Észak-Írország és Írország közötti határ problematikájának megoldását a brexit után, miután az Egyesült Királyság fenn szeretne tartani egy úgynevezett "közös utazási zónát" a szigeten a két ország között. A brexitnél ugyanis az egyik legérzékenyebb kérdés - és egyben komoly feszültségforrás - az Írország és Észak-Írország közötti határ kérdése. Elvileg a brexittel vissza kellene állítani a határellenőrzést a két ország között, amitől a brit kormány nem véletlenül ódzkodik: a határellenőrzés megszűnése ugyanis nagyban hozzájárult a korábbi konfliktusok felszámolásához.
James Brokenshire Észak-Írországért felelős miniszter ugyanakkor jelezte a Bloomberg szerint, hogy a bevándorlás ellenőrzése nem csupán a határokról szól, az "átfogó" javaslatban szerepelne a "látogatók" közszolgáltatásokhoz való hozzáférésének korlátozása is.
A brit statisztikai hivatal (ONS) szerdán közzé tett adatai szerint idén április és június között rekordszintre emelkedett az uniós munkavállalók száma az országban, a tavalyi hasonló időszakban mért 126 ezerhez képest 2,37 millióra.
És mi lesz a vámokkal?
A hét elején már napvilágra kerültek arról szóló javaslatok is, hogy mi lenne az áruk áramlásával és hogyan is nézne ki az a brit elképzelés, hogy ugyan kilépnek a közös piacról, de nem lenne határ Észak-Írországnál. A brit elképzelést a Politico meglehetősen kafkainak látta, Mark Daly, az ír ellenzéki párt, a Fianna Fail elnökhelyettese pedig "fikciónak" minősítette és úgy vélte, hogy a brit kormánynak fogalma sincs a kialakult helyzetről.
A brit kormány ugyanis arról beszélt a határellenőrzés visszaállításának elkerülésére tett javaslatában, hogy:
- Észak-Írországnak továbbra is részesülnie kellene az EU békeprogramjának finanszírozásából - ehhez az Egyesült Királyság hozzájárulna.
- Az Észak-Írországban születettek számára továbbra is meg kellene adni azt a lehetőséget, hogy felvehessék az ír állampolgárságot és így meg kellene hagyni a jogot, hogy EU-s útlevelük legyen.
- A "közös utazási zónát" - amely az Egyesült Királyságot, Írországot, a Csatorna-szigeteket és a Man-szigetet öleli fel - a brexit után is fenn kellene tartani.
- Meg kellene vizsgálni a jogi lehetőségeit egy olyan megállapodásnak, amely a határokon továbbra biztosítaná a mezőgazdasági termékek akadálytalan kereskedelmét.
- Írország és Észak-Írország között a brexit után is fenn kellene tartani a jelenlegi egységes árampiacot, valamint a gázkereskedelmet a Brit-sziget és az Ír-sziget között.
A brit javaslatról az ír külügyminiszter, Simon Coveney, Dublinban újságíróknak szerdán azt mondta, hogy azok egy része összecseng az ír célokkal, bár rengeteg kérdést is felvet azok megvalósítása, sőt, Coveney szerint a brit javaslat néhány eleme "kivitelezhetetlen".
Nem fog menni?
Az Institute for Government londoni független kutatóintézet csütörtökön arra hívta fel a figyelmet a Bloomberg szerint, hogy az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból a jelenleginél rosszabb vámmegállapodást eredményez. A vámellenőrzést és a költségek megugrását az Egyesült Királyság csak úgy kerülheti el, ha bennmarad az egységes piacon és a vámunióban.
Más megoldások, mint például az, ha az Egyesült Királyság bennmarad a vámunióban, de közben elhagyja az egységes piacot vagy egy szabadkereskedelmi egyezmény megkötése, a beszállítói láncok megzavarását eredményezhetik és kompromisszumokat az EU-val. Az intézet elemzői arra is figyelmeztetnek, hogy bár egy szabadkereskedelmi egyezménnyel a legtöbb vámot ki lehet iktatni, az még így sem oldja meg a vámellenőrzés problematikáját. Utóbbit a brit kormány technikai megoldásokkal küszöbölné ki vagy azzal, hogy az importőrökkel a magasabb EU-s vagy brit vámot fizettetné meg, a különbözetet pedig később visszaigényelhetnék.
Az elemzés szerint azok az ágazatok, amelyek a leginkább függnek az uniós beszállítóktól (például autógyártók, gumi- illetve műanyaggyártók) kockázatnak vannak kitéve, miután a beszállítói lánc bármilyen megzavarása a költségek - és így a termékek árának - emelkedését, az üzleti modell megváltoztatását és késedelmeket eredményeznek.